Eläkeliitto vaikuttaa

Eläkeliiton tavoitteena on ikäystävällinen Suomi.

Eläkeliitto haluaa edistää suomalaisen yhteiskunnan ikäystävällisyyttä. Ikäystävällinen yhteiskunta huomioi laaja-alaisesti ikääntyvän väestön hyvinvoinnin tekijät. Ikäihmiset eivät ole vain päätöksenteon kohteita tai palveluiden passiivisia käyttäjiä vaan täysivaltaisia kansalaisia ja yhteisönsä jäseniä.

Ikääntyneet eivät ole yhtenäinen ryhmä vaan joukko erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia arvoja ja mielenkiinnon kohteita. He ovat tottuneet tekemään omista lähtökohdistaan käsin itsenäisiä ja yksilöllisiä valintoja. Eläkeläiset ovat myös merkittävä kuluttajaryhmä, joka käyttää paljon erilaisia palveluita. Heidän toiminnallaan on suuri kansantaloudellinen merkitys.

Eläkeliiton vaikuttamisen painopisteet ovat:

1. Eläkeläisköyhyyden vähentäminen

2. Ikääntyneiden tietoyhteiskuntaoikeudet ja digitalisaatio

3. Lähipalvelut kohtuullisin asiakasmaksuin

4. Luontoläheisyys ja vapaaehtoistyö lähipalveluiden voimavarana

5. Ikääntyneiden monimuotoisten asumistarpeiden huomioiminen.

Vaikuttamistyötä eläkeläisten ja ikääntyneiden aseman parantamiseksi Eläkeliitto tekee se yksin että yhdessä muiden eläkeläisjärjestöjen kanssa Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n kautta.

Ikääntyneiden toimeentulo, asuminen ja hoiva pantava hallitusohjelmassa kuntoon

Hallitusohjelmaneuvottelijat ovat saaneet Eläkeliiton hallitusohjelmatavoitteet.

Tuoko uusfamilismi sinkuille synkeän vanhuuden?
Ilman omaisia on kaksinkertainen riski jäädä vaille tarvitsemaansa apua. Monet uudistukset ja palveluiden pirstaloituminen useille palveluntuottajille ovat lisänneet omaisten vastuuta asioiden hoitamisessa, avun koordinoinnissa ja varmistamisessa.
Korkeat sosiaali- ja terveyshuollon asiakasmaksut uhkaavat eläkeläisten terveyttä

Eläkeliiton liittovaltuusto vaatii tulevaan hallitusohjelmaan kirjausta sosiaali- ja terveydenhuollon maksukattojen yhdistämisestä.

Eläkeläisten ääntä päätöksentekoon

Kevään eduskuntavaaleissa valittavat uudet kansanedustajat joutuvat ottamaan kantaa moniin ajankohtaisiin eläkeläisille tärkeisiin kysymyksiin.

Eläkeliiton lausunto pankkien paperisista tunnuslukuliuskoista

Finanssivalvonta pyysi Eläkeliitolta näkemyksiä koskien paperisista tunnuslukuliuskoista luopumista verkkopankkiasioinnissa.

Mielellään eläkkeelle -keskustelu nosti esiin eläköitymisen monet puolet

Neljän järjestön järjestämässä Mielellään eläkkeelle -keskustelutilaisuudessa keskiviikkona pohdittiin eläkkeelle jäämistä sekä taloudellisena että sosiaalisena muutoksena.

Ikäystävällinen Suomi rakennettava järjestelmästä riippumatta

Eläkkeellä olevat ihmiset eivät ole yhtenäinen ryhmä: poliittisen päätöksenteon keskiössä on jokaisen eläkkeellä olevan mahdollisimman paras hyvinvointi.

Yli 65-vuotiailla on oltava oikeus saada kuntoutusta

Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden oikeus Kelan järjestämään kuntoutukseen päättyy kuntoutujan täytettyä 65 vuotta.  Kuntoutuspsykoterapiaa ei korvata 67 vuotta täyt

Kohtuulliset asiakasmaksut

Tiedetään että pienituloiset eläkkeellä olevat säästävät heille määrätyistä lääkkeistä sekä terveydenhuollon kustannuksistaan, jotta rahat riittäisivät muihin vä

Esteetön ja ikäystävällinen asuntopolitiikkka

Hoivan ja asumispalveluiden hyvä laatu on varmistettava valtakunnalisilla vanhustenhuollon standardeilla.

Eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelma

Eläkkeellä olevien toimentuloa on kiireellisesti parannettava. Kaikkein heikoimmassa asemasssa oleviin kohdentuva takuueläkkeen tason korotus on tarpeellinen.

Kansanedustajaehdokkaat kannattavat eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelmaa

Kansanedustajaehdokkaille lähetetyn kyselyn vastaajista 85 prosenttia on sitä mieltä, että Suomeen tarvitaan eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelma, jossa tehdään tasokorotuksia kan

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n vaaliteesit

Eläkeliitto tekee vaikuttamistyötä yhteistyössä muiden eläkeläisjärjestöjen kanssa Eläkeläisliittojen etujärjestön EETU ry:n kautta.

EETU ry:n eduskuntavalliteesit 2019 ovat

EETU ry:n kannanotto: Vanhusten hoivapalvelut toteutettava laatu edellä

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry vaatii, että kaikille suomalaiselle on taattava turvallinen ja arvokas vanhuus.

Hoivapalveluiden laatu kertoo yhteiskunnan arvoista

Vanhusten asumispalveluissa paljastuneet laiminlyönnit ovat järkyttäneet monia viime päivinä.

Suomeen tarvitaan eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelma

Suomessa on lähes 1,5 miljoonaa eläkeläistä. Heidän elämäntilanteensa vaihtelevat, mutta suurella joukolla heistä on yhteinen huoli toimeentulosta.

Kelan taksikilpailutuksen ongelmat korjattava pikaisesti

Eläkeliiton liittovaltuuston kannanotto

Vanhusneuvosto toimii ja vaikuttaa monissa kunnissa - alueelliset erot suuria

Eläkeliitto on selvittänyt, millainen asema eri kuntien vanhusneuvostoilla on ja miten neuvostot pystyvät vaikuttamaan oman kuntansa asioihin.

Eläkeläisjärjestöt: kansaneläkeindeksin leikkaus peruttava valtion budjetissa

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry luovutti tänään eduskuntaryhmille kannanottonsa valtion vuoden 2019 talousarvioon.

EETU ry: Pankkien noudatettava yhdenvertaisuuslakia - Ikääntyneiden oikeus käteiseen rahaan ja pankkipalveluihin turvattava
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n kevätkokous muistuttaa kannanotossaan, että ketään ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan iän perusteella pankki- ja vakuutuspalveluissa.
Eläkeläisköyhyyttä vähennettävä

Eläkeläisten ansiotaso on viime vuosikymmenten aikana parantunut mutta 14-15 prosenttia eläkeläisistä elää suhteellisen köyhyysrajan tuntumassa (THL 2016).

Luontolähtöisyys ja vapaaehtoistyö hoivapalveluiden voimavarana

Digitalisaation rinnalle ja vastavoimaksi Eläkeliitto nostaa omassa vaikuttamis- ja kehittämistoiminnassaan ns.

Lähipalvelut kohtuullisin asiakasmaksuin

Ikääntyneiden liikkumisen mahdollisuudet voivat syystä tai toisesta olla rajoittuneempia kuin väestöllä keskimäärin.

Ikääntyneiden monimuotoiset asumisen tarpeet tyydytettävä

Eläkeliitto viestii ja vaikuttaa aktiivisesti sen puolesta, että suomalaisessa asuntopolitiikassa tunnistetaan ikääntyneiden kansalaisten monimuotoiset asumisen tarpeet.

Ikääntyneiden tietoyhteiskuntaoikeudet ja digitalisaatio

Eläkeliittto  vaikuttaa yhteiskunnan sähköisten palveluiden kehittämiseen ikääntyneiden suomalaisten näkökulmasta.

Kokemusperäinen tieto ja tutkimustieto vaikuttamisen perustana

Eläkeliiton vaikuttamistyön taustalla on vahva tietopohja ikääntyneiden asemasta ja omista kokemuksista.

Lausunnot ja kannanotot
Eläkeliitto pyrkii lausunnoillaan ja kannanotoillaan edistämään yhteiskunnan ikäystävällisyyttä ja tuomaan esiin ikääntyneiden näkökulmia esimerkiksi digitalisaatioon ja palveluihin.