Vapaaehtoinen ja vanhus

Vapaaehtoistoiminta

Eläkeliiton vapaaehtoisena autat, tuet ja virkistät.

Vapaaehtoisten joukkoon mahtuu aina uusia vapaaehtoisia, sillä jokaisen meistä ympärillämme on ihmisiä, jotka kaipaavat seuraa, tukea ja sitä, että joku kysyisi, mitä sinulle tänään kuuluu. Meillä kaikilla on tarve kohdata toisia sekä tulla kuulluiksi ja ymmärretyiksi. Viettää hetki yhdessä aikaa toistemme seurassa. Teet arvokkaan teon lähimmäiselle antaessasi omaa aikaasi vapaaehtoistoimintaan.

Vapaaehtoistoiminta lisää sekä vapaaehtoisen että avuntarvitsijan hyvinvointia. Vapaaehtoistoiminnassa mukana oleminen tuo vapaaehtoiselle elämään rutiineja sekä itsensä merkitykselliseksi ja tarpeelliseksi kokemisen tunteita. Vapaaehtoinen on aina odotettu vieras ja tuo omalla toiminnallaan iloa autettavan arkeen. Vapaaehtoistoiminnassa oppii parhaimmillaan uusia asioita itsestään ja toisista ihmisistä. Tämän lisäksi vapaaehtoistoiminnan tekeminen mahdollistaa uusien taitojen kartoittamisen.

Tule mukaan toimintaan

Eläkeliitto kouluttaa vapaaehtoisia eri tehtäviin. Koulutusta järjestävät Eläkeliiton keskustoimisto ja piirit. Piirit järjestävät yhteistyössä Eläkeliiton keskustoimiston kanssa aluekoulutuksia, jotka ovat kestoltaan noin kuuden tunnin mittaisia. Näiden lisäksi järjestetään vapaaehtoistoiminnan teemakoulutuksia, joiden aiheena voi olla esimerkiksi musiikin tai luontoteeman hyödyntäminen vapaaehtoistoiminnassa. Saat tietoa oman alueesi koulutuksista koulutuskalenterista ja piiristäsi. Vapaaehtoistoiminnan peruskoulutuksia järjestetään myös verkkokursseina.

Yhdistykset perehdyttävät uudet vapaaehtoisensa toimintaan. Etsi oma yhdistyksesi täältä ja ota suoraan yhteyttä yhdistyksen vapaaehtoistoiminnan vastaavaan.

Syvennä vapaaehtoistoiminnan osaamista

Keskustoimisto järjestää eri aiheista vapaaehtoistoiminnan kursseja etänä- ja lähikursseina. Lähikursseja järjestetään pääsääntöisesti Eläkeliiton omassa lomakeskuksessa Salon Lehmirannassa, mutta myös muualla päin Suomea. Pitkät kurssit ovat matkakuluja lukuun ottamatta maksuttomia.

Tulevista kursseista saat lisätietoa tapahtumakalenterista. Lisäksi piirit järjestävät aluekoulutuksia ja tiedottavat niistä itse.

Hyödyllistä perustietoa Eläkeliiton vapaaehtoistoiminnasta: Hetki yhdessä -opas Eläkeliiton uudelle vapaaehtoiselle.

Etsitkö vapaaehtoisen apua?

Eläkeliiton yhdistysten vapaaehtoiset eli apuset auttavat ja tukevat erilaisissa elämäntilanteissa olevia.

Näin aloitat vapaaehtoistoiminnan

Vapaaehtoistoimintaa tehdään Eläkeliiton paikallisyhdistysten kautta.

Ongelmatilanteet vapaaehtoistyössä ikääntyneiden parissa

”En tiedä, miten voisin parhaiten auttaa.”

Eläkeliiton vapaaehtoistoiminnan periaatteet

Eläkeliiton vapaaehtoistoimintaa ohjaavat periaatteet, jotka takaavat luotettavan ja turvallisen vapaaehtoistoiminnan niin vapaaehtoiselle kuin avuntarvitsijalle.

Vapaaehtoisen hyvinvointi

Vapaaehtoisen on tärkeää pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja voimavaroistaan:

Kohtaaminen ja vuorovaikutus vapaaehtoistoiminnassa
Vapaaehtoinen voi edistää vuorovaikutuksen sujuvuutta monin eri tavoin.
Ryhmän perustaminen

Eläkeliitossa käytännön vapaaehtoistoimintaa organisoidaan yhdistyksissä.