Eläkeliiton blogi

Eläkeliiton blogeissa käsitellään eläkeläisille ja ikäihmisiä tärkeitä teemoja eri näkökulmista. Tervetuloa lukemaan.
52 vanhusten viikkoa vuodessa
6.-13.10. vietämme valtakunnallista vanhustenpäivää ja –viikkoa, jonka teemana on tänä vuonna vanhuuteen varautuminen. Lue kuinka voit edistää hyvää ikääntymistä!
Miesten oma juttu, järkee vai ei?

Kun käynnistelin ÄijäVirtaa – projektia (2016-2018) keväällä 2016, jouduin usein vastaamaan kysymykseen: miksi vain miehille?

Matkalla kotiin
Kohtaamiset välittävän hoivan ytimessä. Tällä kertaa Gernomi muistelee unohtumattomia kohtaamisia kotihoidossa.
Ikuista nuoruutta etsimässä
Helsingin Sanomat otsikoi raflaavasti maanantaina 5. elokuuta: ”Vanhenemista vastaan keinolla millä hyvänsä.” Artikkeli käsitteli ikääntymistutkimusta ja vanhenemiseen liittyviä teorioita. Ikääntymisen asiantuntijana geronomi ei voinut olla tarttumatta aiheeseen.
Musiikin hoitava voima
Musiikin hoitava voima ja terapeuttiset mahdollisuudet ovat moninaiset. Ammatilliset kokemukseni musiikin kuntouttavista ja hoitavista vaikutuksista tulevat ikäihmisten maailmasta ja keskityinkin tässä kirjoituksessa vanhustyöhön. Vanhustyön kentällä on paljon haasteita, joihin musiikin avulla voimme vastata.
Leskeneläkettä tarvitaan tulevaisuudessakin

Työmarkkkinajärjestöt ilmoittivat kuluneella viikolla näkemyksistään perhe-eläkejärjestelmän muutostarpeista.

Parempaa elämänlaatua ikääntyneille

Suomen pitkäaikaishoidon menot kasvavat nopeasti. Iäkkäimmän vanhusväestön eli yli 85-vuotiaiden määrä kasvaa vuosina 2020-2040 Suomessa noin 200 000:lla.

"Loppuhyötyjiä"

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus Stea vaatii, oikeutetusti, että Veikkauksen tuottoja käytetään tulokselliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan.

Yhteisöllisyys voimavarana
Yhteisöllisyyden perusedellytyksiä ovat luottamus kanssaihmisiin, toiminnan ja tekemisen vapaus sekä yhteisyyden tuottama hyvinvointi. Yhteisöllisyyttä ei synnytetä pakottamalla eikä se pysy hengissä hoitamatta. Luottamus pitää ihmisten keskinäisiä suhteita koossa liiman tavoin.
Tuoko uusfamilismi sinkuille synkeän vanhuuden?
Ilman omaisia on kaksinkertainen riski jäädä vaille tarvitsemaansa apua. Monet uudistukset ja palveluiden pirstaloituminen useille palveluntuottajille ovat lisänneet omaisten vastuuta asioiden hoitamisessa, avun koordinoinnissa ja varmistamisessa.
Vapaaehtoistyön huikea merkitys
Vapaaehtoistoiminta on kansalaisoikeus. Se antaa enemmän kuin se ottaa, se luo hyvinvointia sekä tekijälleen että toiminnan kohteelle.
Kulttuurikuulumisia: Mummodiskossa oli tunnelmaa

Maaliskuun lopulla järjestimme yhdessä lukuisten yhteistyökumppaneiden kanssa Helsingin Valkoisessa Salissa Mummodiskon, jonka teemana oli ensimmäistä kertaa aistieste

Blogi: Käsikynkässä liikkuminen – kevään ja kesän hitti

Kevät ja kesä on uusien liikuntahittien aikaa.

Eläkeläisten ääntä päätöksentekoon

Kevään eduskuntavaaleissa valittavat uudet kansanedustajat joutuvat ottamaan kantaa moniin ajankohtaisiin eläkeläisille tärkeisiin kysymyksiin.

Suomalaisista eläkeläisistä tulee tehdä maailman onnellisimpia

YK:n raportin mukaan suomalaiset ovat maailman onnellisimpi ihmisiä. Vaikka mitattava käsite on onni, raportissa kyseessä ei kuitenkaan ole onnellisuuden tunne.

Tänään on lääkehoidon päivä

Tänä vuonna lääkehoidon päivää vietetään otsikolla ”Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?” Eli pohditaan,

Heikko toimeentulo on ikääntyneelle terveysriski

Eläkeliitto ajaa tulevalle vaalikaudelle kansaneläkeindeksin leikkauksen ja jäädytyksen perumista sekä korotusta kansaneläkkeen tasoon.

Ikäystävällinen Suomi rakennettava järjestelmästä riippumatta

Eläkkeellä olevat ihmiset eivät ole yhtenäinen ryhmä: poliittisen päätöksenteon keskiössä on jokaisen eläkkeellä olevan mahdollisimman paras hyvinvointi.

Yksinäisyys ja äijätoiminta

Professori Juho Saari on todennut, että yksinäisyyttä voidaan pitää monien hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien ongelmien juurisyynä.

Geronomin vinkkelistä - Laatua vanhuspalveluihin
Mitkä asiat luovat laatua vanhuspalveluihin? Geronomin tähtäimessä omannäköisen ikääntymisen mahdollistaminen laadukkaiden palvelujen avulla.
Innostutaan kulttuurista!
Ystävien kanssa taidenäyttelyssä käynti, yhteisloimen luominen, paikallisessa karaokekerhossa laulaminen, harrastajateatterin harjoituksiin osallistuminen, e-urheilujoukkueen kanssa pelaaminen...
Yksin jääminen koettelee myös taloutta

Yksinäisyys on yleistä, yksinäisyys on ongelma, yksinäisyyttä pitää ehkäistä.

Geronomin vinkkelistä - Uusi vuosi, uudet kujeet
Uusi vuosi käynnistetään hyvällä energialla. Tämän viikon blogissa geronomi kumoaa väitteen vanhan koiran oppimisvaikeuksista.
Geronomin vinkkelistä - Olemisen sietämätön keveys
Viimeisellä viikolla ennen joulua pohditaan olemisen ja tekemisen välistä suhdetta, hiljennetään tahtia ja keskitytään olennaiseen. Rauhan ja rakkauden täyttämää joulua kaikille lukijoille!
Suomeen tarvitaan eläkeläisköyhyyden vähentämisohjelma

Suomessa on lähes 1,5 miljoonaa eläkeläistä. Heidän elämäntilanteensa vaihtelevat, mutta suurella joukolla heistä on yhteinen huoli toimeentulosta.

Mitä matkalla oppii?
Sain tuoreena kulttuurisuunnittelijana ja jäsenjärjestön edustajana osallistua marraskuun puolivälissä Maaseudun Sivistysliiton Erasmus+ -opintomatkalle Iso-Britanniaan.
Geronomin vinkkelistä - Miniän lupaus
Omaishoitoa kahdesta näkökulmasta. Tällä viikolla siirrytään oman kokemuksen kautta kohtaamistarinaan, jossa miniä pitää lupauksensa.
Kyläillään!
Kyläillään! on kirjoituskilpailu, joka kutsuu jakamaan unohtumattomat kyläilymuistot ja -kokemukset. Kilpailuun voi kirjoittaa kyläilemisen merkityksestä ja muutoksista tai luoda aiheesta kuvitteellisen tarinan, runon tai novellin.
Geronomin vinkkelistä - Kotini on linnani?
Mikä tekee kodista kodin, mikä saa ihmisen tuntemaan olonsa kotoisaksi? Tämän viikon blogissa tarkastellaan kodin monia merkityksiä.
Geronomin vinkkelistä - Kuolema ei tartu
Elämän loppukaarteissa liikutaan kolmen erilaisen kohtaamiskertomuksen verran. Sarjan ensimmmäisessä tarinassa tällä viikolla todetaan, että kuolema ei tartu.
Geronomin vinkkelistä - Miksi Jeppe juo?
Pahaa ei voi aina poistaa, mutta hyvää voi aina lisätä. Geronomin silmälaseilla tarkastellaan tällä viikolla päihteitä ja ikääntymistä unohtamatta ihmisyyttä päihdeongelman takana.
Siitä kurssista alkoi uusi elämä
Olin vastikään Hyvä-ikä messuilla ja siellä tapaamani leskirouva kertoi käyneensä Eläkeliiton Yhtäkkiä yksin -kurssin leskeksi jääneille. Hänellä kurssista alkoi ”uusi elämä”.
Geronomin vinkkelistä - Nelijalkaiset terapeuttimme
Nelijalkaisilla terapeuteillamme on painavaa asiaa. Lemmikki rinnallakulkijana luo hyvinvointia, hoitaa terveyttämme ja tuo elämään laatua.
Digipelit taiteena

Peliuutisia lukiessa saa helposti käsityksen, että digitaaliset pelit kuuluvat vain nuortenkulttuuriin.

Geronomin vinkkelistä - Utopia
Tämän päivän utopia voi olla huomisen todellisuutta. Vain uskomalla muutoksen mahdolliseksi, voi muuttaa maailmaa. Ikääntyminen tulevaisuudessa ja vanhuspalvelujen laatu on meidän käsissämme.
Geronomin vinkkelistä - Matkalla hyvään vanhuuteen
Ikääntymistä ja siihen liittyviä ilmiöitä tarkastelee Eläkeliiton suunnittelija, geronomi ja sairaanhoitaja Heidi Oilimo blogisarjassa Geronomin vinkkelistä. Vakavat asiat vaativat välillä pilkettä silmäkulmaan, mutta tähtäimessä on aina ikäihmisen paras mahdollinen elämänlaatu. Hyppää mukaan matkalle hyvään vanhuuteen!
Taksiuudistus pudotti iäkkäät kyydistä

Vanhan sanonnan mukaan vain muutos on pysyvää auringon alla. Kuluvana vuonna muutoksen kourissa on ollut suomalainen joukkoliikenne ja erityisesti taksimarkkinat.

Kulttuuria kaiken ikää?

Taide ja kulttuuri ovat elämän suola ja sokeri, eikä niistä katoa maku ihmisen ikääntyessä.

90-vuotias Pentti Kortelainen rohkaisee: Pelotta mukaan tietotekniikan maailmaan

”Kun te valitatte aina, että ei ole mitään tekemistä, niin tässä olisi sellainen helppo juttu: pikkuhiljaa opiskella tietokonetta!” Rovaniemeläinen Pentti Kortelainen (90 v.) rohkaisee ikääntyv

Luonnosta hyvinvointia

Tunnetun sanonnan mukaan ihminen on sosiaalinen eläin, joka elää jatkuvassa vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa kuuluu ihmisen perustarpeisiin.

Kuva ikäihmisten digiosallisuudesta

Monilla tahoilla on toimintaa, jonka tavoitteena on ikäihmisten osallisuuden lisääminen digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

Mediasivistys on hyödyllinen kansalaistaito

Eläkeliitossa on käynnistynyt uusi kolmivuotinen Netikäs -projekti, jonka tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa ikäihmisten nettitietoja ja -taitoja eli mediasivistystä.