Miten pärjään?

Saat sanoa ”Ei kiitos!”

Ikäihmisiin kohdistetut petokset ja huijaukset ovat kasvava ja muovaantuva ilmiö. Oletko sinä tai läheisesi joutunut vaikeuksiin yllättävissä myyntilanteissa? Esimerkiksi myyjän soittaessa, ilmestyessä ovellesi tai lähestyessä sähköpostilla? Tai oletko huolestunut läheisesi epäilyttävistä ja epämääräisistä tilauksista ja epäselvistä laskuista?

Eläkeliitto on ollut mukana Kilpailu- ja kuluttajaviraston yhteistyöprojektissa vaikuttamassa siihen, että iäkkäille suunnattuja keinoja tilanteiden tunnistamiseen ja tilanteisiin ennalta varautumiseen on olemassa.

Tältä sivulta saat vinkkejä ja linkkejä, joiden avulla voit ehkäistä ja ratkaista yllättävien myyntitilanteiden aiheuttamia ongelmia. Esimerkiksi: kuinka sanoa ”ei”, miten selvitä yllättävistä epäasiallisista myyntitilanteista ja ohjeita kuinka voit vaatia kaupan perumista.

Mikäli olet jo joutunut taloudellisen kaltoinkohtelun, petoksen tai huijauksen uhriksi, älä häpeä äläkä jätä itseäsi yksin.

Eläkeliitto on mukana torjumassa iäkkäisiin kohdistuvaa taloudellista hyväksikäyttöä Suvanto ry:n Mummonmarkanvartijat hankkeessa. Mummonmarkanvartijoiden kokoamien auttavien tahojen yhteystietoja on koottu tälle sivulle.

Älä jätä itseäsi yksin. Hae rohkeasti tietoa ja apua.

Irene Vuorisalo

Vanhusasiamies