Geronomin vinkkelistä - Nelijalkaiset terapeuttimme

Facebookilla on tapana tarjoilla meille naamakirjassa surffaileville henkilöille muistoja menneiltä vuosilta. Lauantaina eteeni auennut muisto kertoi kuvan kera, että kaksi vuotta sitten kolmipäinen koiralaumamme sai neljännen jäsenen, galgon eli Espanjan vinttikoiran.

Toledon kaduilta hylättynä löydetty koiramummo lensi Helsingin märkään marraskuuhun kohti uutta elämäänsä ja ansaittuja eläkepäiviä. Enää ei tarvitse pelätä ihmistä, nukkua sementtilattialla pienessä häkissä, järsiä kuivaa leivänkannikkaa tai päätyä hirteen nihkeän metsästyskauden jälkeen. Hengissä pysyminen ei vaadi enää Kuningatar Cordelialta jänisten kiinni saamista vaan pelkkä olemassaolo riittää. Kuppi täytetään herkuilla mamman toimesta kahdesti päivässä ja pehmeitä petejä on tarjolla vaikka kuinka monta. Näkisittepä kuinka kuningatar hymyilee. Ja vastaa saamaansa rakkauteen ja huomion osoituksiin kymmenkertaisesti.

Kuningatar Cordelia, galgo ja uusi koti

Eläimet vaikuttavat monin tavoin positiivisesti ihmisen hyvinvointiin. Tutkimuksissa on todettu, että jo pelkkä eläimen läsnäolo voi saada aikaan ihmisessä rauhoittavia vaikutuksia. Eläimen kosketus ja läheisyys tuovat lohtua ja tukea silloinkin, kun ihmissuhteissa on vaikeuksia. Koira ei arvioi meitä sosiaalisen aseman, ulkonäön tai lompakon paksuuden perusteella. Kommunikaatiota helpottaa myös se, ettei sanoja välttämättä tarvita ollenkaan; vuorovaikutus tapahtuu kehonkielellä, joka on sanallista kieltä paljon aidompaa ja suorempaa.

Kun silittää eläintä, stressihormonitaso laskee ja verenpaine alenee. Eläintaloudessa kasvaneen lapsen vastustuskyky näyttää kehittyvän paremmaksi kuin kotieläimettömässä kodissa. USA:ssa tehtiin sydänsairaista kuolemanvaarassa olleista potilaista tutkimus, jossa ilmeni, että eloonjäämisen todennäköisyys kasvoi, kun henkilöä odotti kotona lemmikki.

Karvaisia apulaisia käytetään autististen lasten kanssa katsekontaktin ja muiden vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa ja ratsastusterapiaa on ollut olemassa jo vuosia liikuntarajoitteisten sekä psyykkisistä ja sosiaalisista ongelmista kärsivien ihmisten hoidossa. Sairaalakokemuksia on helpotettu eläinten luontaisilla kyvyillä tuoda elämään iloa ja hyvää mieltä.Yksi tärkeimmistä asioista lemmikin tuoman hyvinvoinnin taustalla onkin sen tuottama ilo. Kissojen hassut leikit tai koiran vinhasti heiluva häntä tuovat helposti hymyn kasvoille. Ilo pidentää ikää ja nostaa elämänlaatua.

Eläinten kanssa tehtävä hoito- ja auttamistyö voidaan jakaa eläinavusteiseen terapiaan ja toimintaan.  Eläinavusteisesta terapiasta (Animal Assisted Therapy, AAT) on kysymys silloin, kun terveys- tai sosiaalialan koulutuksen saanut terapeutti käyttää eläimiä työssään apuna. Liikkeelle lähdetään diagnoosista, hoidolla on tavoite ja edistymistä seurataan järjestelmällisesti. Eläinavusteisella toiminnalla (Animal Assisted Activity, AAA) pyritään edistämään ihmisten terveyttä ja hyvinvointia. Suomessa esimerkiksi Kennelliitto kouluttaa kaverikoiria, joiden toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen. Kaverikoirat käyvät omistajineen muun muassa hoivalaitoksissa piristämässä asukkaiden arkea. Eläinavusteisessa toiminnassa on jo mukana mitä erilaisimpia eläimiä: koiria, kissoja, lampaita, kanoja ja jopa niinkin eksoottisia eläimiä kuin alpakoita.

Erityistä hyötyä lemmikki voi tuoda vanhenevan ihmisen elämään. Lemmikki rytmittää arkea, saa liikkumaan, tukee toimintakyvyn säilymistäja antaa elämälle merkitystä.Sosiaaliset kontaktit vähenevät vanhetessa eikä hoivaamisen ja hoivatuksi tulemisen tarve välttämättä toteudu. Lemmikki lievittää masennusta ja yksinäisyyden tunnetta, sille voi kertoa suurimmatkin surunsa ja se vastaa sille osoitettuun rakkauteen moninkertaisesti. Lemmikki voi tuoda lohtua ikääntymiseen liittyvissä menetyksissä, kuten sairastumisessa tai läheisen kuolemassa.

Lemmikit toimivat myös erinomaisina keskustelun avaajina ja sosiaalisten kontaktien luojina. Pienestä koirapuistostamme on tullut kuluneen seitsemän koirallisen vuoden aikana itselleni tärkeä yhteisö, jonka jäsenten kanssa olen kokenut monta huippuhetkeä ja -retkeä sekä muodostanut yli lemmikkikeskustelun kantavia ystävyyssuhteita. Romanssitkaan eivät ole koirapuistomiljöössä tavattomia, joten jos tunnet itsesi yksinäiseksi ja kaipaat ihmistä rinnallesi – hanki ensin koira! Lemmikkisi saattaa taluttaa sinut vaikka tulevan puolisosi luo.

Koiralauma talviulkoilee

Meidän perheen terveydestä huolehtii nyt neljä nelijalkaista terapeuttia ja ettei lauma jäisi turhan pieneksi, on kuvassa ja usein livenäkin, paikalla vahvistuksena myös ystävän koira. Jos tarkkoja ollaan, terapeutteja on meillä omasta takaa itse asiassa kuusi kappaletta, kun varsin valloittavat pienet gerbiilityttöset lasketaan mukaan. Aavikkohiiristäkin on yllättävän paljon seuraa ja niiden tekemisten ja tappojen tarkkaileminen on parempaa viihdykettä kuin monet televisio-ohjelmat. Hyötysuhde on mielestäni harvinaisen selvä: saamme lemmikeiltä paljon enemmän kuin mitä niille annamme. Monesti on tullut sanottua, että kyllä suhde koiraan peittoaa mennen tulleen huonon ihmissuhteen. Ne vaativat niin vähän ja antavat niin paljon. Meillä ihmisillä olisi paljon opittavaa eläimiltä.

Maailma on täynnä kodittomia eläimiä ja yksinäisiä ihmisiä. Voisimme huolehtia kumpienkin hyvinvoinnista auttamalla niitä löytämään toisensa.

Mila koira ja mamma lepäävät

Heidi Oilimo