Tästä tänään 7.4.2020

Tämä muuttaa ihmistä. Tämän jälkeen emme ole enää samoja kuin ennen. Tämä opettaa arvostamaan kunnon työtä eikä vain pelitehtailua. Tämä muistuttaa, kuinka kiitollisia meidän pitää olla vaikkapa maanviljelijöille, jotka kasvattavat meille ruokaa.

Mies on totinen ja melkein saarnaa minulle. En uskalla väittää vastaan, enkä haluakaan, sillä olen täsmälleen samaa mieltä. Jos korona kurittaa meitä pelottavan kovalla kädellä, antaa se meille myös oppitunnin. Tuon opin soisi meidän muistavan myös sitten, kun viheliäinen vitsaus on joskus ohi.

Saattaa kuulostaa hurskastelulta, kun sanon, että tämä aika lisää myös yhteisöllisyyttä. Puhelin soi tiheään, ja monet soittajat ovat sellaisia, jotka eivät ole ottaneet yhteyttä pitkään aikaan. Tuntuu aivan mukavalta, kun kysytään, mitä meille kuuluu.

Yhtenä aamuna soitti säveltäjä. Pyysi hienovaraisesti, voisinko tuoda pari lehteä hänen postilaatikkoonsa. Aika kun tulee kuulemma pitkäksi. Säveltäjä on reilut kymmenen vuotta minuakin vanhempi.

Lähdin heti ja toimitin lehdet postilaatikkoon. Minulle tuli hyvä mieli koko päiväksi. Soitin perään ja kysyin, joko hänen uusi valssinsa on valmis. Yritän tehdä siihen sitten iloiset sanat. Olemme tehneet paljon yhteistyötä. Hän kuljettaa melodiaa ammattitaidolla, minä maalaan sanoilla niin hyvin kuin osaan.

Että ihmiselle voi tulla hyvä mieli. Kuten vaikkapa siitä, että toimii postipoikana säveltäjälle.

Mauno A. Virtanen

Anna palautetta kirjoituksesta: