Kuva ikäihmisten digiosallisuudesta

Monilla tahoilla on toimintaa, jonka tavoitteena on ikäihmisten osallisuuden lisääminen digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Mitä ikäihmisten digiosallisuus sitten oikeastaan on? Mitä keinoja meillä ammattilaisilla on vahvistaa sitä? Miten osallisuutta mitataan?

Innovointipäivän tavoitteena oli yhdessä ikäihmisten osallisuudesta kiinnostuneiden ammattilaisten ja asiantuntijoiden kesken rakentaa kuvaa – mallia – ikäihmisten digiosallisuudesta Suomessa. Selkeämpi näkemys osallisuudesta auttaa meitä ammattilaisia arvioimaan teemmekö oikeita asioita ja teemmekö asioita oikein. Parhaimmillaan osallisuuden malli voi helpottaa kertomaan myös ikäihmisille digimaailman erilaisista mahdollisuuksista...

Meitä oli mukana monia tahoja, kun kokoonnuimme innovoimaan yhdessä kuvaa ikäihmisten digiosallisuudesta tiistaina 24.4.2018. Päivä alkoi piirustelun opettelulla, ei piirtämisen opettelulla, kuten visuaalinen fasilitaattori Tiina Hoskari korosti. Vaikka kaikki eivät osaakaan piirtää, jokainen osaa piirustella.

Kävimme aiheen kimppuun piirtämällä ensin päällimmäisiä mielikuvia, mitä meille ikäihmisten digiosallisuudesta tai sen elementeistä tuli mieleen. Pohdimme, miten ilmaista kuvallisesti yksinkertaisella tavalla, esimerkiksi joitakin perusasioita, kuten internetyhteys.

Työstö oli intensiivistä, mistä kiitos fasilitaattori Lari Karreiselle, joka ohjasi meitä lempeällä, mutta jämäkällä otteella. Kaikki ottivat osaa työstöön aktiivisesti, keskustelu kävi vilkkaana, eikä keskittyminen herpaantunut edes iltapäivällä. Osallistujat antoivat todella kaikkensa, mistä ei voi kyllin kiittää!

Alkuun päästyämme piirsimme lisää, lisää ja taas lisää. Ryhmittelimme yksittäisiä ajatuksia, ideoita ja elementtejä, kunnes tuntui että ne alkoivat asettua paikoilleen ja kokonaiskuva piirtyä edessämme. Osallisuuden kuvittamisen myötä epämääräinen käsite, josta on ollut vaikea saada otetta, alkoi tuntua konkreettisemmalta.

Päivän aikana tuotetun sisällön pohjalta visuaaliset fasilitaattorit Tiina Hoskari ja harjoittelija Tanja, piirsivät kuvan ikäihmisten digiosallisuudesta. Tämä useiden toimijoiden yhteistyössä tuottama kuva on kaikkien siitä itselleen hyötyä kokevien käytettävissä ja sovellettavissa omiin tarkoituksiinsa.

Suuret kiitokset vielä kaikille sisällön tuottoon osallistuneille:

Anna-Maija Muromaa
Riitta Heikkilä
Sakari Eränen
Katja Solla
Lea Stenberg
Margit Granberg
Minna Piispanen
Pauli Pyy
Satu Marjakangas
Sirpa Hirvonen
Piia Aspegren
Susanna Pietiläinen
Teija Saarinen
Liisa Tiainen
Laura Pesonen
Sanna Tuominen

Kuvan voi tallentaa ja / tai printata itselleen oheisesta linkistä ja se on vapaasti kaikkien omiin tarkoituksiinsa hyödynnettävissä ja sovellettavissa.