MTLH_blogi_kuvituskuva

Ikääntyneet ansaitsevat olla keskiössä

Jokainen ikääntynyt ihminen on omanlainen. Ikääntyneet kaipaavat erilaisia asioita, vapaa-ajan aktiviteetteja, sosiaalisia suhteita ja virkistymisen mahdollisuuksia. Heillä on myös erilaiset resurssit elää omannäköistä elämää. Ikääntyneiden hyvinvoinnin eteen tulee jatkuvasti tehdä töitä. Ikääntyneet kuuluvat myös järjestötyön keskiöön!

Tämä vuosi on MTLH:n lomatoiminnassa ikääntyneiden teemavuosi. Teema näkyy etenkin viestinnässämme. Olemme tehneet yhteistyötä monien senioritoimijoiden, myös Eläkeliiton, kanssa kertoen lomatoiminnasta ja sen monista mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista ikääntyneille. Tavoitteemme on etenkin uusien tuettua lomaa tarvitsevien tavoittaminen ja ikääntyneiden moninaisiin tarpeisiin vastaaminen.

Haluamme lomatoiminnalla parantaa ja ylläpitää ikääntyneiden hyvinvointia, tukea aktiivista elämäntapaa sekä luoda mahdollisuuksia osallistua ja tutustua uusiin ihmisiin. Haluamme tukea juuri niitä ikääntyneitä, joiden taloudellinen, terveydellinen ja sosiaalinen elämäntilanne ei muutoin mahdollista lomalle lähtemistä.

Ikääntyneet, niin kuin kaikenikäiset ihmiset, kaipaavat elämyksiä ja uusia kokemuksia. On ollut hienoa huomata, että ikääntyneet ovat myös edelläkävijöitä. Usein ajatellaan, että ikääntyneiden digitaidot eivät ole riittävät. Järjestämämme virtuaalilomat ovat saaneet hyvän vastaanoton etenkin ikääntyneiden keskuudessa.

Teimme taannoin kansalaiskyselyn, jonka keskeinen tulos oli, että tuettu lomatoiminta on varsin hyvin tunnettua ja sitä tarvitaan. Virkistys, yhdessä tekeminen ja myönteinen ilmapiiri ovatkin järjestötoiminnan ydintä. On hienoa huomata, kuinka monta järjestötoimijaa Suomessa tekee töitä ikääntyneiden eteen. Järjestömme tarjoaa vuosittain noin 120 lomaa senioreille sekä lähes 200 vertaislomaa aikuisille, joita myönnetään paljon seniori-ikäisille vertaistukea kaipaaville.

Lasten ja nuorten harrastustoimintaan liittyvä ”kaikki mukaan” -slogan sopii erittäin hyvin kaiken ikäisten järjestötoimintaan. Tehdään merkityksellisiä asioita ja ollaan aktiivisia. Osallistutaan. Huomioidaan ihmisten moninaisuus ja nähdään ihminen ennen kaikkea ihmisenä iästä riippumatta, mutta myös ikä huomioiden. Lomatoiminta antaa tähän hyvän mahdollisuuden.

Anne Ylönen, toiminnanjohtaja

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry