Vinkkejä ja materiaalia vapaaehtoistoimintaan

Eläkeliitto tuottaa vapaaehtoisten toiminnan tueksi erilaista materiaalia.

Julkaistu 1.6.2018

Viimeksi päivitetty 3.6.2021

Opas Eläkeliiton uudelle vapaaehtoiselle

Auttamisen iloa -oppaaseen on koottu perustietoa ja vinkkejä Eläkeliiton vapaaehtoistoiminnasta. Uusin opas, Hetki yhdessä -opas Eläkeliiton uudelle vapaaehtoiselle, on tullut jo painosta ja pian saatavilla myös digitaalisena.

Porukalla puhtia

Porukalla puhtia -oppaan (2017) ensimmäinen osa tarjoaa vinkkejä vertaisryhmien perustamista suunnitteleville sekä ryhmän ohjaamisesta kiinnostuneille. Toinen osa sisältää 12 mielen hyvinvointia ja jaksamista tukevaa teemaa harjoituksineen. Teemoja ja harjoituksia voidaan soveltaa niin vertaisryhmän kokoontumisissa kuin osin myös yksittäisten autettavien kanssa. Opas soveltuu niin vapaaehtoisten kuin ammattilaisten käyttöön.

Mun tarina - Sun tarina

Mun tarina & Sun tarina. Tarinallisen ryhmätoiminnan menetelmä –opas (2015) on yli 65-vuotiaille tarkoitettu tarinallinen ja toiminnallinen ryhmätoiminnan muoto, jonka tavoitteena on nostaa esille positiivisia muistoja elämän varrelta.  Tarinointi tapahtuu kahdeksan tapaamiskerran aikana. Menetelmä soveltuu niin vapaaehtoisten kuin ammattilaisten käyttöön.

Tehdään yhdessä - Luontoaiheinen ryhmätoiminta

Tehdään  yhdessä. Luontoaiheinen ryhmätoiminta -(2015) -oppaaseen on kerätty vinkkejä ja ohjeita luontoaiheisen ryhmätoiminnan käynnistämisestä ja toteuttamisesta palvelutalossa. Ohjeet soveltuvat käytettäväksi myös osana muuta ryhmätoimintaa.

Vapaaehtoisena digiopastajana Eläkeliitossa

Digiopastajien toimintaa ja -opastuksen käynnistämistä tukevaa sivustoa kootaan kesän 2021 aikana. Lähettämällä yhteystietosi, pääset digiopastajien ja opastajaksi haluavien postituslistalle. Saat kutsuja Digitreffeille (Teams), tukea ja tietoa opastustoiminnan tueksi. Lähetä yhteystietosi tai kysy lisää: teija.saarinen@elakeliitto.fi tai 040 7257 340.

Teija Saarinen

Suunnittelija, vapaaehtoistoiminta