Digimaailma ja -sanasto

Teknisten käyttötaitojen opettelu kulkee käsikädessä käyttöön liittyvän ymmärryksen kasvattamisen kanssa. Ei riitä, että tietää, mitä toimintoa vaikkapa tabletin ruudulla tulee missäkin vaiheessa koskettaa, jos ei ymmärrä, mitä toiminto tarkoittaa ja mihin laajempaan kokonaisuuteen se liittyy. Voi ylipäätään olla pidemmän päälle hyvin epämiellyttävää toimia ympäristössä ja kulttuurissa, joka on itselle vieras ja vaikeasti ymmärrettävissä esimerkiksi kielimuurin vuoksi. Epämiellyttävistä tunteista pääsee vähitellen eroon, jos ottaa asiakseen omaksua tietoa sähköisestä maailmasta ja tutustuu avoimin mielin sen erilaisiin kulttuurisiin ulottuvuuksiin, kuten kieleen ja sosiaalisiin ilmiöihin yksi asia ja sana kerrallaan.

Digipelit, tietokonepelit, mobiilipelit...

Digitaalinen peli on peli, jota pelataan digitaalisella laitteella, kuten tietokone, pelikonsoli tai matkapuhelin.

Kylä, kaupunki, maailmankylä

Matka kylästä kaupunkiin on monelle suomalaiselle henkilökohtaisesti tuttu.

Netti, Internet, Verkko

Internetistä on muutamassa vuosikymmenessä kasvanut sähköinen maailma, jossa on ja voi tehdä jo oikeastaan kaikkea sitä, mitä maailmassa muutenkin.

Selain, Hakukone, Hakusanat

Internetissä liikutaan, selainten ja hakukoneiden avulla. Selaimet ovat ohjelmia, joiden avulla internetin sisältöjä pääsee katselemaan ja hyödyntämään.

Some, sosiaalinen media, somekanavat...

Somella tai sosiaalisella medialla tarkoitetaan sellaisia internetin viestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja si

Ylen digisanastossa kansantajuiset selitykset

Ylen Digitreenien kattavasta digisanastosta löytyvät di