Kuva google -selaimen aloitusnäytöstä tabletin ruudulla

Selain, Hakukone, Hakusanat

Internetissä liikutaan, selainten ja hakukoneiden avulla. Selaimet ovat ohjelmia, joiden avulla internetin sisältöjä pääsee katselemaan ja hyödyntämään. Tällä hetkellä tarjolla olevia selaimia ovat esimerkiksi: Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari ja Internet Explorer. Yleiset hakukoneet kokoavat puolestaan kaiken aikaa internetsisällöistä hakemistoja, joista joillakin tietyillä sanoilla hakemalla, voi löytää etsimänsä. Suosittuja hakukoneita ovat tällä hetkellä esimerkiksi Google ja Bing.

Jotta internetistä löytää etsimänsä, on keksittävä ”oikeat hakusanat”, eli sanat, jotka vastaavat mahdollisimman täsmällisesti sitä, mitä on etsimässä. Hyvä lähtökohta tiedonhaun opetteluun on harjoitella käyttämään asiasanoja ja vain muutamaa, esim. yhtä – kolmea sanaa kerrallaan hakukoneen hakukenttään kokeillen, kuten vaikkapa: ”kela lomakkeet”. Typistetään siis ensin etsitty sisältö, esimerkiksi pitkän kysymyksen sijaan pariin tai muutamaan asiasanaan. Jos niillä ei tärppää, mietitään millaisia asiasanoja, joku toinen sisällön nettiin tuottanut on saattanut asiasta käyttää. Me kaikki tiedämme, että monista asioista saatetaan puhua erilaisilla sanoilla. Joskus täytyy ensin ottaa selvää, mitä sanoja aiheesta kirjoitettaessa on käytetty ja yksinkertaisesti kokeilla, kokeilla ja kokeilla.

Monenmoista sisältöä pursuavassa sähköisessä maailmassamme tiedon löytämisen taito on kenties yksi tärkeimpiä taitojamme. Usein sanotaan, että internetistä voi löytää lähes kaiken tai ei mitään. Juju piilee siinä, että tietoa täytyy osata etsiä, jotta sen löytäisi. Tiedon löytämisen taito kehittyy harjoittelun kautta, mutta kärsivällisyyttä tarvitaan taitojen karttuessakin. Aika ajoin kokeneistakin tiedonetsijöistä tuntuu, että tiedonhaku internetistä on kuin neulan etsimistä heinäsuovasta.

Teksti: Sanna Tuominen