Piiroskuva joka havainnollistaa teknisiä käyttötaitoja

Hyvät käyttötaidot

Hyvät tekniset käyttötaidot omaava mediatoimija:

Osaa lukea käyttöliittymiä ja hahmottaa näytön eri osia

  • Lukee ruutuja aina ”uusin silmin” ymmärtäen, että sisältöjä päivitetään ja tekniikkaa kehitetään jatkuvasti mm. tietoturvasyistä
  • Luo ymmärrystä näkemästään, jäsentäen sisältöjä, hahmottaen rakenteita ja tunnistaen yleisesti käytettyjä metaforisia elementtejä, kuten symboleita

Ymmärtää yleisen toiminta- ja käyttölogiikan

  • Tunnistaa eri ohjelmien samoja lainalaisuuksia ja ymmärtää sovellusten käytön yleiset periaatteet
  • Tietää että oleellista ei ole yksittäisten asioiden osaaminen vaan oppimisvalmiudet
  • Omaksuu jatkuvasti uutta tarpeiden ja toiveiden mukaan

Käyttää päättely- ja ongelmanratkaisustrategioita

  • Tunnistaa oikeat toimintaperiaatteet ja toimii niiden mukaisesti
  • Tuntee ja soveltaa tietoteknisten laitteiden käytössä ongelmanratkaisumalleja

Hyödyntää ohjeita ja oppaita käytön apuna

  • Tutustuu avoimin mielin uusiin teknisiin laitteisiin ja mahdollisuuksiin
  • Kysyy muilta, jakaa osaamista ja opettelee asioita yhdessä muiden kanssa
  • Levittää tietoa hyvistä käytänteistä ja toimintatavoista

Tukee mediakasvattajana monipuolisen mediaosaamisen kehittymistä

  • Ymmärtää mediataitojen olevan jatkuvasti kehittyviä kansalaistaitoja
  • Tunnistaa yksilöllisiä mediavalmiuksia ja tukee mediataitojen harjoittelussa

 

Lähteet:
Tieto- ja viestintätekniikan perustaidot. KenGuru (verkkosivusto). Opetushallitus. http://www10.edu.fi/kenguru/?sivu=tvt_perustaidot. Viitattu 5.2.2020
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014, s.23. Opetushallitus.
Mediakasvattajan muistilista. 2015. Mediakasvatusseura.