Ryhmän perustaminen

Äijäryhmässä raikaa ilo!

Perusta ryhmä paikkakunnallesi!

Äijäryhmässä raikaa ilo!

Ryhmän perustaminen on helppoa!
Soita Antero Kupiaiselle ja pyydä käymään! Saat tietoa jo käynnissä olevista ryhmistä, kuulet kokemuksia toimintojen käynnistämisestä ja kaikesta materiaalista, mitä on valmiina käynnistämisen tueksi.
Puhelin: 040 72 57 013
Sähköposti: antero.kupiainen@elakeliitto.fi

Jo toimivilla ryhmillä on monenlaisia sisältöjä, kuten liikuntaa, kokkausta, laulua, keskusteluryhmiä, nikkarointia, retkiä, valokuvaryhmiä, talkooryhmiä, luontoryhmiä, jne.  Yhteisen tekemisen ohella miehille tarjoutuu mahdollisuus kuulla ja jakaa ajatuksia elämästä, ikääntymisestä, suruista, iloista sekä saada uusia kavereita.

ON MONTA TAPAA KÄYNNISTÄÄ ÄIJÄ-RYHMÄ:

1) Infotilaisuus
Tärkeää: ota kaveri (mieluummin useampia) mukaan sunnittelemaan tilaisuutta.
Varaat paikan ja kahvituksen, mainostat tapahtumaa. Kerrot sunnitteilla olevasta Äijätoiminnasta. Ja erityisesti: kuuntelette osallistujien kysymyksiä, kommentteja ja ideoita; kannattaa kirjata ajatukset ja ideat!

2) Kartoittava kokous
Varaat tilan, mainostat tilaisuutta. Kerrot Äijätoiminnasta yleensä, ajatuksistasi, ja keräät tietoa siitä, millaiseen Äijä-toimintaan miehet haluaisivat liittyä mukaan.  Paikalislehden toimittaja kannattaa kutsua - hyvissä ajoin - paikalle!

3) Sinulla on valmis idea siitä, mitä aletaan tekemään
Sinulla voi olla joku - esimerkiksi - liikuntaharrastus, jota haluaisit tehdä ukkoporukalla. Tärkeää on, että jo ideoidessa mahdollista Äijä-ryhmää otat siihen kaverin tai kavereita mukaan miettimään, miten edetä.

Äijä-ryhmiä on perustettu mm tulilla, laavuilla, huoltoasemein kahviloissa.
Ukot koolle ideoimaan, mitä hauskaa voisi yhdessä alkaa tekemään!

Ryhmän perustaminen
Tärkeää: vastuun jako. Jo aloitettaessa on hyvä olla vähintään kaksi, mieluummin kolme miestä "vetovastuussa". Kaverit mukaan!

Perustattessa ryhmää tulee päättää paikka, päivämäärä sekä aika ensimmäiselle kokoontumiselle ja alkaa markkinoida sitä. Mainoksia (ks. valmiit materiaalit näiltä Miestoiminnan sivuilta) kannattaa viedä kauppojen, kirjastojen, uimahallien yms. ilmoitustauluille, seurakuntaan, sekä tietenkin viestittää asiasta yhdistysten kokouksissa ja nettisivuilla. Paikallis- ja ilmaisjakelulehdet saattavat tehdä rtikkelin ensimmäisestä kokoontumisesta, joten kannattaa soitta toimitukseen. Paras tapa saada miehiä mukaan on kuitenkin henkilökohtainen kontakti.

Ryhmän ensimmäisessä kokoontumisessa sovitaan yhteistä toimintasäännöistä. Sana on vapaa!  Yhteiset säännöt antavat tavan puhua asioista, luovat luottamuksen tunteen sekä kokemuksen yhteisestä ymmärryksestä.  Tärkeää on myös luoda osallistujista yhteystietolista tiedottamisen sujumiseksi.

Tiivistetysti Äijä-ryhmää on perustettaessa on hyvä muistaa ainakin seuraavat asiat:

• Toiminnan tulee olla avointa kaikille, ei vain Eläkeliiton jäsenille.
  • Mikä on ryhmän tavoite tai teema? Yhteinen keskustelu ja yhteinen päätös sitouttaa ryhmäläisiä toimintaan.
  • On sovittava kuinka usein ryhmä kokoontuu ja missä?
  • Ketkä toimivat ryhmän ohjaajina ja mitkä ovat heidän roolinsa?
  • Mikä on ryhmän nimi?  Ryhmän nimi luo me-henkeä.  Olisi suotavaa, että ryhmän nimessä olisi Äijä-sana, esim. ”Liikuntaäijä”, ”Luontoäijä”, ”Kirjallisuusäijä”, ”Valokuvaäijä”, ”Keskusteluäijä”.  Myös paikkakuntasi voi näkyä nimessä, esim. Petäjäveden Äijät, Hausäijät, Punkaäijät.
  • On tärkeää, että kaikki osallistujat saavat ehdottaa nimeä.

Muista Eläkeliiton tuki ryhmän käynnistämiselle!

Antero Kupiainen

Projektipäällikkö, ÄijäVirtaa