Kutsu ystävä ulos -kampanja

Kutsu ystävä ulos kampanja - tutustu tarinoihin ja kuvagalleriaan!

Eläkeliitto, Pohjola Vakuutus, Ikäinstituutti ja Vanhustyön keskusliitto toteuttivat 7.-20.9.2020 Kutsu ystävä ulos -kampanjan, jonka avulla kannustettiin ulkoiluapua tarvitsevia ikäihmisiä lähtemään ulos kodeistaan turvallisesti ystävä-vapaaehtoisen kanssa. Taksimatkoja on tehty myös lokakuun kuluessa.

Kampanjassa Eläkeliiton ystävä-vapaaehtoinen haki retkelle ikäihmisen, joka ei kykene ilman apua itsenäisesti poistumaan asunnostaan. Vapaaehtoisille jaettiin Pohjola Vakuutuksen lahjoittamat taksikortit, joilla he pääsivät matkustamaan ikäihmisen toivomaan paikkaan. Taksikortit käytettiin siis vanhukselle iloa tuottavaan, merkitykselliseen tekemiseen.

Eläkeliiton yhdistykset lähtivät kampanjaan innokkaasti mukaan. Katso oheisesta kuvagalleriasta tunnelmia hyvän mielen retkistä!

Puuttuko tekemäsi retki kuvagalleriasta? Lähetä kuvia, videoita ja tietoja matkoistanne osoitteeseen viestinta (at) elakeliitto.fi

Tässä vielä muutamia tarinoita, tuokiokuvia ja kiitoksia upeilta retkiltä:

"Eläkeliiton Kalannin yhdistyksen vapaaehtoiset: Kutsu ystävä ulos -kampanjaretkellä Kustaviin kutsuimme Sorvakkokodin asukkaita. Kohteena Kustavissa oli idyllinen Vartsalan vanha koulu. Reissu sujui rattoisasti jutellen niitä näitä. Ystävämme olivat iloisia ja todella kiitollisia, että pääsivät turvallisesti ulos sisätiloista. Nämä ovat niitä pieniä ilonpisaroita, joita meillä oli ilo välittää. Lämpimät kiitokset kaikille mukana oleville tahoille!"

"Hausjärven yhdistyksen jäsen Sirkka (92 v) toivoi pääsevänsä sauvakävelylle hautausmaalle ja palatessamme sieltä poikkesimme päiväkahveilla. Sirkka oli tosi kiitollinen ja lähettää terveisensä ja kiitoksensa myös lahjoittajalle! Kiitos, tapahtuma oli ilo toteuttaa!"

"Peräseinäjoen yhdistys: Kutsuimme eläkeläisiä tutustumaan Keskisen kyläkauppaan. Pääsimme kiertoajelulle ja kiertokäynnille, kauppa tarjosi kahvit ja me kutsujat tarjosimme pullat/voileivät. Yhteensä retkellä meitä oli kuusitoista henkilöä. Iloinen, tyytyväinen ja puhelias porukka oli ihanan kiitollinen!"

"Pudasjärvi: Lämmin kiitos taksikorteista, näistä oli suuri ilo! Vappu ja Rauni pääsivät yhdessä käymään hautuumaalla. Se oli tosi merkittävää Vapulle, sillä hän ei ole hautuumaalla käynyt pitkiin aikoihin."

"Sodankylän yhdistys: Tilataksilla Jaakkolan Porotilalle Alakitiselle virkistäytymään. Kodassa tulen äärellä söimme hyvää poronlihakeittoa ja jälkiruuaksi kahvit hilla-kermavaahto-lättyineen. Menimme sitten ruokkimaan porot ja lampaat. Poroaidan edessä kuva porukastamme, aidalla roikkuu porojen nimet. Aurinko paistoi, ruska kauneimmillaan ja tyytyväisyys ja ilo täytti mielemme."

"Sotkamo: Kävimme Vuokatinvaaran päällä ruskaa ja maisemia ihailemassa. Hain meidän vanhat jäsenet yllätyksenä autokyytiin ja se oli mieluista, kun kerhoja ja matkoja ei ole ollut koko kesänä tämän koronaongelman vuoksi."

"Kalannin yhdistys: Ystävä-ryhmä matkasi Ketarsalmen kievariin, joka sijaitsee Saariston rengastien varrella Taivassalossa. Jokainen ystävämme on ohittanut jo 90 ikävuotta. Kaikki asuvat vielä kotonaan. Kiitollisin mielin jokainen osallistui tähän virkistystä ja vaihtelua tuottavaan päivän kohokohtaan!"