Kuvakollaasi vanhoja ja nuoria ihmisiä Eläkeliitto 50 vuotta

Eläkeliitto 50 vuotta - sukupolvien ketjussa

Ikäystävällisessä Suomessa heikoimmista huolehtiminen on yhteinen tehtävämme

Suomen suurin eläkeläisjärjestö Eläkeliitto täyttää 50 vuotta. Liiton perustamiskokous pidettiin helmikuussa 1970. Eläkeliitto syntyi halusta toimia eläkeläisten taloudellisen aseman kohentamiseksi sekä ikäihmisten itsetunnon ja ihmisarvon vahvistamiseksi. Yhä edelleen liitto puolustaa eläkeläisten oikeuksia ja rakentaa ikäystävällistä Suomea.

Puoli vuosisataa perustamisensa jälkeen Eläkeliitto on kasvanut eläkeläisten etujärjestöksi, jonka ääni kuuluu ja sitä myös arvostetaan. Liittoon kuuluu 20 piiriä ja niihin 400 yhdistystä ja noin 125 000 jäsentä ympäri maata. Piirit ja yhdistykset juhlivat Eläkeliittoa lukuisin tapahtumin pitkin vuotta.

- Yhdistysten aktiivisen harrastustoiminnan lisäksi meille on tärkeää huolehtia heikoimmista: niistä, jotka eivät enää itse jaksa tai pysty osallistumaan harrastuksiin tai muuhun toimintaan, Eläkeliiton puheenjohtaja Raimo Ikonen kertoo.

Eläkeliitto rakentaa ikäystävällistä Suomea juhlavuoden teemalla ”sukupolvien ketjussa”. Eläkeliiton yhdistyksiä on haastettu siirtämään osaamistaan nuoremmille polville: Taito perinnöksi on Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuoden yhteistyökampanja koulujen ja päiväkotien kanssa.

Juhlavuoden kunniaksi liitto haastaa jäsenensä myös ilmastonmuutoksen torjuntaan luontoliikunnallisen metsänistutushaasteen muodossa. - Puuntaimien istutus symbolisoi upealla tavalla myös juhlavuotemme teemaa ”sukupolvien ketjussa”. Mikä voisi olla arvokkaampi lahja seuraaville sukupolville kuin mahdollisimman hyvinvoiva luonto, Ikonen toteaa.

Lue Eläkeliiton 50-vuotishistoriikki

Katso Eläkeliiton 50-vuotisjuhlatallenne, osa 1

Katso Eläkeliiton 50-vuotisjuhlatallenne, osa 2

Koskaan et muuttua saa -konsertti ja päivätanssit 31.7.2020

Komeaääninen suomalaisen iskelmän tulkki Pasi Kaunisto saapuu Lehmirannan juhlaviikolle konsertoimaan ja tanssittamaan.

Kahvikonsertti – suomalaisia säkeitä sanoin sekä sävelin

Suomalaista runotuotantoa lausuttuna ja laulettuna. Lausunta Eila Mamia, musiikki Janne Kuusinen ja Aki Toivoniemi.

Duurit, jatsit ja sottiisit
Eläkeliiton 50-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetty sävellyskilpailu sai juhlavan päätöksen liiton pääjuhlassa 26.2.2020, kun kirkkonummelaisen Timo Kososen sävellys Eläkemies palkittiin kilpailun v
EL Keski-Pohjanmaan piirin ja Lehmirannan juhlaviikko 28.7.-3.8.2020

Eläkeliitolla tulee vuonna 2020 täyteen 50 vuotta eläkeläisten etujen ja hyvinvoinnin edistäjänä. Liitto on tuona aikana kasvanut maan suurimmaksi eläkeläisjärjestöksi lähes 130 000 jäsenellään.

Kuorolaululoma 25.-31.8.2020
Yhdistysten lauluryhmät ja kuorot sekä yksittäiset laulajat, Tervetuloa laulamaan ja viihtymään yhdessä!
50-vuotias Eläkeliitto: Ikäystävällisessä Suomessa heikoimmista huolehtiminen on yhteinen tehtävämme

Isovanhemmat ja lapsenlapset -loma 15.-18.6.2020

Kesäkuu ennen juhannusta on usein mummujen ja vaarien sekä lastenlasten yhteistä aikaa, joskus jopa käytännön pakosta.

Lehmirannan juhlaviikko 19.-25.5.2020

Lehmirannan juhlaviikko 24.-29.2.2020 (5 vrk)*
Eläkeliiton 50- ja Lehmirannan 45-vuotista taivalta juhlitaan Lehmirannassa erityisesti neljän eri lomaviikon aikana musiikin, yhdessäolon ja teatterin siivittämänä.
Taito perinnöksi -kampanja - ohjeet yhdistyksille