Kuva verkkokahvitapaamisesta Skypen avulla

Verkkokahvit, verkkotapaamiset, verkkokokoukset

Olet varmaan kuullut verkkokokouksista, esimerkiksi videopuhelutyökalun, kuten Skypen avustuksella. Meille tällaiset sähköiset, etänäkemiset ja -kuulumiset ovat jo niin tuttuja ja arkipäiväisiä, että niistä on alkanut muodostua rentoja kahvitteluhetkiä samaan tapaan kuin perinteiset päiväkahvitilaisuudet. Haluammekin lanseerata verkkokokousten rinnalle uuden käsitteen: verkkokahvit, jolla halutaan ilmaista rennompaa yhteistä seurusteluhetkeä, kuin kokousmuotoinen tapaaminen.

Mutta millaisia nämä verkkokahvit sitten ovat? No, ensinnäkin verkkokahveille ei yleensä tarvitse ihmeemmin valmistautua, ei tarvitse lähteä kotoa hyvissä ajoin, ei tarvitse matkustaa, ottaa selvää, miten löydän perille. Tämän ajan voi yleensä puuhata rauhassa omiaan. Vasta kun verkkokahvien aloitusaika lähestyy jokainen osallistuja laittaa tykönään pannun kuumenemaan, ottaa esiin kahvipullansa ja laittaa etäyhteydet käyttövalmiuteen. Kun sovittu päiväkahviaika koittaa, jokainen verkkokahveille osallistuja on valmiina langoilla kahvin ja pullan kera ja porina yhteisessä sähköisessä tilassa voi alkaa.

Kahvittelu etenee tyypillisesti siten, että ensin kerrotaan akuuteimmat kuulumiset vuorotellen ja ehkä samalla esitellään kameran avulla, mitä ihanaa nauttii kahvinsa kanssa. Tämän jälkeen keskustelu joko etenee vapaasti tai jos päiväkahveille on jotain sovittua agendaa, tuon agendan mukaisesti. Kun on aika lopettaa, sanotaan heipat ja jokainen sulkee etäyhteytensä. Verkkokahvien äärestä jokainen voi saumattomasti palata omien askareidensa pariin.

Me Netikäs -projektin työntekijät olemme saaneet kutsuja päiväkahveille ja toivomme jatkossa kutsuja erityisesti ”verkkokahveille”! Tällaisen projektin perustarkoitushan on lopulta edistää sitä, että sähköisen maailman mahdollisuuksista tulisi osa tavallista arkea. Suurin osa esimerkiksi yhteistyötapaamisistamme tapahtuu verkossa. Säästämme hurjasti matkakuluja ja aikaa, kun jokainen osallistuu tapaamisiin ”oman sorvinsa äärestä”. Sosiaalinen ympyrä ja maailmankuva laajenevat, kun uudet tuttavuudet liittyvät linjoille pitkienkin matkojen takaa. Ei haittaa, jos piirilläsi tai yhdistykselläsi ei ole entuudestaan kokemusta vaikkapa Skype-tapaamisista. Tekniikka tulee tekemällä tutuksi.

Alkuun saattaa tuntua, ettei etänäkeminen korvaa perinteistä lähinäkemistä. Henkilökohtaisesti on ollut hauska huomata, että tämäkin on tottumuskysymys. Etänäkeminen tuntuu itselle tänä päivänä jo ihan yhtä antoisalta kuin lähinäkeminenkin.

Teksti: Sanna Tuominen