Seniormessuilta nettimaailmaan

Kyllä Eläkeliitossa on upeita senioreita! Täällä ei todellakaan keretä sammaloitua, kun vauhtiakaan ei voi verrata vierimiseen vaan ennemmin kiitämiseen – Hyvä, että perässä pysyy ja tahdissa jaksaa, kun eiväthän nämä edes istahda välillä tai pidä taukoja. Ihania, lämminhenkisiä ihmisiä olette, oli tosi kiva viettää kanssanne messupäiviä!

Nopeutta ja ketteryyttä kyllä porukalta vaadittiinkin, nimittäin Kokkolan Seniormessuilla oli kuin Stockmanin kuulut: ”Hullut Päivät”. Lauantaina 28.4.2018 tupa oli täynnä väkeä aamukymmenestä kahteen saakka ja vasta sulkemisajan lähestyessä alkoi tahti tasoittua. Sunnuntaina väkeä oli ehkä vähän vähemmän, mutta monta uutta jäsentä saivat aktiiviset paikallisyhdistykset tänäänkin listoilleen.

Netikäs -projekti osallistui messuille Eläkeliiton Keski-Pohjanmaan Piirin, Toiminnanjohtaja: Taina Alangon, kutsumana. Yhteisellä Eläkeliiton pisteellä esiteltiin Eläkeliiton paikallistoimintaa erityisesti Pohjois-Pohjanmaan alueella, mutta myös kauempaa paikalle tulleille aina vähän sen mukaan, mikä yhdistys oli kutakin Eläkeliiton toiminnasta kiinnostunutta senioria lähimpänä. Pisteellä osallistettiin väkeä myös arpajaisiin ja kyseltiin sekä tarjottiin tietoa nettimaailmasta.

Kuva seniormessuilta esittelytilanteesta

Nettimaailman asiat kiinnostivat suurinta osaa messuille osallistuneista senioreista. Moni tosin kokee kiinnostusta jo niin sanostusti ”pakon sanelemana”. Koetaan, että nettimaailman asioista on pakko olla kiinnostunut, koska ”ei tässä maailmassa muuten enää pärjää.” Suurin osa senioreista myös käytti nettiä, vaikkakin moni omien sanojensa mukaan vain vähän. On ”joitain juttuja, jotka hoidetaan netissä”. Monet asiat on kuitenkin edelleen ”kiva hoitaa kasvokkain, vaikka ne voisikin hoitaa myös netissä”. Eräs nainen mainitsi esimerkiksi Kelassa asioinnin olevan hänelle tällainen asia.

Epävarmuus painaa. Toiset kokevat sitä enemmän ja vahvemmin kuin toiset. Epävarmuuden kanssa pärjätään, esim. pitäytymällä vain joissain perusjutuissa, jotka hoidetaan netin kautta. Koetaan, että tekniikan kehitys on ihan liian nopeaa, jotta siinä voisikaan pysyä kyydissä. Perusjuttujakin pitäisi oikeastaan kerrata ja itseasiassa aika usein. Ne joille nettimaailma on tutumpi, useammin ja laajemmin käytössä, ovat tulleet sen kanssa sinuiksi. Elämä on helpottunut paljon netin myötä ja mm. uutispalvelut tai some ovat kovassa käytössä monta kertaakin päivässä.

Moni kokee nettimaailman monimutkaiseksi. Sivujen ulkonäkö muuttuu liian usein, ”käyttöjärjestelmien uudet versiot, jos ovat kovin erilaisia kuin aiemmat, koetaan liian vaikeiksi ottaa enää haltuun”. Vieras kieli, englanti, on myös hakusessa. Sähköpostia on vaikea lähettää, kun ei tiedä minne päin maailmaa se oikein lähtee. ”Lähteekö se ollenkaan sinne, minne oli tarkoittanut, vai jonnekin ihan muualle”, kun sähköpostiohjelmakin on niin vaikea hahmottaa

Kuva seniormessuilta opastustilanteesta

Onneksi Eläkeliiton Keski-Pohjanmaan Piirin alueella on järjestetty ja järjestetään nettiopastustoimintaa, monenlaisissa muodoissa ja monissa paikoissa. Tarjotaan opastusta ryhmätoimintana, kahden kesken ja kotiin vietynäkin. Opastusta tarjotaan opastettavien tarpeiden ja toiveiden pohjalta henkilökohtaisesti räätälöiden. Tätä mahdollisuutta on tosi kiva markkinoida!

Nettimaailman hankaluuksien kanssa ei tarvitse painiskella yksin. Moni taakka kevenee kummasti, kun sen jakaa yhdessä vertaisten kanssa. Ei siis muuta kuin opastuksiin vaan! Jos asut Kokkolassa, voit kysellä asiasta tarkemmin esimerkiksi Eläkeliiton Kokkolan yhdistyksessä toimivilta vertaisopastajilta:

Riitta Anttila, puh. 040 7711484, riitta.anttila(at)hotmail.fi

Pirkko Teirikangas, puh. 044 5015968, pirkko.teirikangas(at)anvianet.fi

Marjatta Tjäru, puh. 040 0974127, marjatta.tjaru(at)gmail.com

Nettimaailma kuuluu kaikille!

…ja sinne kannattaa tulla, koska maailma muuttuu, halusimme tai emme…

Teksti: Sanna Tuominen