Kuva silmän iiriksen tunnistamisesta

Pankkien avainlukulistat poistuvat – hämmennyksestä hyötyyn

Moni saattaa muistella aikaa, jolloin tutussa kyläpankissa asiointi oli helppoa. Asiakas tunnistettiin ilman henkilöllisyystodistusta, koska kaikki tunsivat toisensa. Sähköinen asiointi muutti myös pankkiasiointia ja toi tullessaan runsaasti pitkiä salasanoja ja numerosarjoja. Avainlukulista on yksi tunnistautumisen tapa, jonka pankit asiakkailleen tarjosivat.

Vaatimus asiakkaan vahvasta tunnistamisesta sähköisessä maksutapahtumassa astuu voimaan syyskuussa. Toisen maksupalveludirektiivin tavoitteena on tehdä verkossa maksamisesta käyttäjäystävällisempää, helpompaa, turvallisempaa sekä parantaa kuluttajansuojaa. Uudistus koskee niitä, jotka käyttävät verkkomaksamista tai verkkopankkipalveluita.

Avainlukulistat poistuvat, koska ne eivät ole enää riittävän turvallisia tai käyttäjäystävällisiä. Pitkien numerosarjojen tai salasanojen toistuva näppäily ei ole kovin helppoa tai mielekästä, olemme vain vuosien myötä tottuneet siihen. Helppokäyttöisyys madaltaa kynnystä alkaa asioimaan myös verkossa, jolloin tunnistusmenetelmien uudistaminen on askel kohti ikäystävällisempiä palveluita. Tunnistautuminen ei välttämättä vaadi jatkossa esimerkiksi älypuhelinta, vaan pankista voi kysyä vaihtoehtoisia tunnistusmenetelmiä.

Pankit pohtivat tahoillaan avainlukulistan korvaavaa tunnistusmenetelmää. Esimerkiksi biometrinen tunnistus on tulevaisuudessa mahdollinen tapa päästä verkkopankkiin. Biometrisellä tunnistuksella tarkoitetaan sitä, että tunnistautumisessa käytetään hyväksi ihmisruumiin ainutlaatuisia piirteitä, esimerkiksi kasvoja, sormenjälkiä tai silmän iiristä. Palaamme siis tavallaan pankkiasioinnin alkulähteille, jolloin tuttu pankkivirkailija tunnisti asiakkaan ilman henkilöllisyystodistusta – jatkossa tunnistamisen hoitaa kehittyvä tekniikka.

Uudistukseen liittyy myös muita parannuksia pankkien verkkoasiointiin. Tulevaisuudessa emme ole esimerkiksi sidottuja oman pankkimme verkkopankkipalveluun, vaan voimme käyttää verkkoasiointiin joko toisen pankin tai kolmannen osapuolen tuottamaa verkkopankkisovellusta. Jos asiakkaalla on tili useassa eri pankissa, hän voi jatkossa hallinnoida kaikkien pankkien tilejä yhdestä sovelluksesta.

Maksupalveludirektiivi uudistuksineen voi tällä hetkellä vielä vaikuttaa hieman sekavalta, mutta siitä tulee jatkossa olemaan kuluttajille hyötyä.

Teksti: Outi Laiti