Oppimisesta nettiarjessa

Meillä jokaisella on ”oma arkemme”, mutta ”muiden arki” ympäröi meitä. Muiden ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien arki vaikuttaa meihin, kuten maailmantalous, ilmastonmuutos ja tekniikan kehitys. Elämme nettiarjessa, haluamme tai emme, käytämme nettiä tai emme.

Miten nettiarki näyttäytyy sinulle? Miltä opinpolkusi näyttää? Oletko seurannut sivusta muiden opinpolkuja? Oletko oppinut kenties jotain seurailun tuloksena? Oletko opetellut itse netin käyttöä? Onko netin käyttö osa jokapäiväistä elämääsi?

Jos netti ei ole osa omaa arkeasi, ymmärrätkö muiden arkea, arkea ympärilläsi? Ymmärrätkö mistä muut puhuvat, kun he puhuvat netistä? Jos et ymmärrä, mistä muut puhuvat tai esimerkiksi lehdet kirjoittavat, miltä se sinusta tuntuu? Oletko sinut asian kanssa, vai tuntuuko se sinusta ikävältä?

Jos haluaisit tietää vähän, mistä muut puhuvat, vaikket itse netistä perustaisikaan, voisit ehkä koettaa tutustua aiheeseen, esimerkiksi kirjallisuutta lukemalla, aiheesta kertovia asiaohjelmia katsomalla, tuttavilta kysymällä tai esimerkiksi kirjastossa kokeilemalla. Kaikessa ei tarvitse itse olla mukana tietääkseen jotain asiasta.

Oppia voi monella tavalla, kuten lukemalla, kuulemalla, näkemällä, tekemällä. Oppimista tapahtuu paitsi opettelun kautta, myös tahattomasti, sattumalta, huomaamattamme. Ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa oppia ja opetella. Me jokainen olemme omanlaisiamme oppijoita.

Oppiminen voi olla helppoa, se voi olla vaikeaa ja kaikkea tältä väliltä. Yleensä opetteluun liittyy erilaisia vaiheita, välillä helpompia, välillä vaikeampia. Mikäli mahdollista, on parasta päättää itse, mitä haluaa opetella, omien kykyjensä mukaan. On myös hyvä edetä omassa tahdissaan, siten kuin itselle tuntuu hyvältä. Ulkopuolelta tulevien paineiden ja odotusten vuoksi, tämä ei tosin aina ole helppoa.

Jos haluat opetella ymmärtämään netin maailmaa, näistä nettisivuista voi olla sinulle apua. Koetamme koota sivuille opettavaista materiaalia netin maailmasta niin vasta-alkajille kuin edistyneemmillekin netin käyttäjille. Pääasiallisena tavoitteenamme on nettimaailman ymmärryksen lisääminen kaikkia netinkäyttäjiä palvellen.

Ymmärrys on mielestämme jotain, joka kasvaa vähitellen. Kuin puu, joka versoo pienen pienestä siemenestä, nousee maanpinnalle ja aloittaa loputtoman kasvunsa kohti taivasta. Ymmärryksen kasvu on hidasta, eikä kasvu aina suju kivuttomasti. Opinpolullaan voikin olla hyvä opetella huomaamaan, mitä pientä olen oppinut tänään. Oppimista ovat myös virheet ja epäonnistumiset ja että huomaa, mitä ei osaa. Voi olla hyvä opetella kiittämään itseään jo yrittämisestä, riippumatta tuloksesta.

Hyvää nettiarkea!

Teksti: Sanna Tuominen