Luontokuva, kuvaaja: Kaisa Sorola

Olen blogisti ja ylpeä siitä!

Aloitin blogin kirjoittamisen 12 vuotta sitten. Olimme juuri muuttaneet Tammelaan, ja ryhdyin pitämään päiväkirjaa pihapiirimme tapahtumista ja töistä. Perustin blogin myös mäyräkoirallemme Pyrylle. Pyryn blogista tulikin hyvin suosittu, suositumpi kuin omastani. Lemmikkiblogeja ei tuolloin ollut montaa tarjolla.

Tusinan verran vuosia takana, tuhansia blogikirjoituksia kirjoitettu ja kymmeniätuhansia kuvia otettu, ja edelleen kirjoitan ja kuvaan. Yksi syy kirjoittamiseen on ystävät, virtuaaliystävät, sillä olen tavannut vain muutaman blogikavereistani sekä lukijoistani kasvotusten. On virkistävää ja innoittavaa lukea toisten, samanhenkisten, ihmisten kokemuksia puutarhuroinnista ja lemmikeistä. Yhtä mukavaa on saada kommentteja omista teksteistä ja kuvista.

Luontokuva
Kuva: Kaisa Sorola

Aloittaminen

Ehkä tärkeintä bloggaamisen aloittamisessa on halu kirjoittaa ja/tai kuvata. Jos mietit kielioppia ja pilkkuja, niin unohda ne, sillä blogissa ei ole kysymys täydellisestä suomenkielestä, vaan sisällöstä. Voit kirjoittaa ja ilmaista itseäsi murteella, kirjakielellä tai pelkillä kuvilla. Minulla on lievä hahmotushäiriö, minkä en ole antanut enää aikuisena haitata kirjoittamistani. En osaa kunnolla kielioppia, mutta pudottelen pilkkuja sekä pisteitä hengityksen tahtiin. Rennosti.

Alussa kirjoitin pitkiä tarinoita ja valokuvat olivat pieniä, nykyisin on toisin päin. Monissa blogeissa jaetaan neuvoja sekä ohjeita, omat blogini perustuvat arkikerrontaan. Blogieni vahvuutena ovat kuvat, joista tarinat useimmiten kumpuavat. Ensimmäisen blogikirjoitukseni julkaiseminen jännitti kovasti. Nyt bloggaan vapautuneesti, huumorilla, sillä en ole koskaan saanut ilkeitä kommentteja tai huutomyrskyä niskaani.

Postausten aiheet

Blogin aihe on tärkeä. Useimmiten blogisti valitsee itselleen läheisen ja mieluisen aiheen kuten esim. runot, kirjallisuus, lemmikit, käsityöt, matkat ja puutarha. Aiheita on tuhansia. Oma blogini käsittelee puutarhan lisäksi valokuvausta ja kirjallisuutta sekä tietysti niitä lemmikkejä.

Bogialustat

Blogialustoja on useita. Aloitin Vuodatus.net, se kuitenkin kaatui ja hävitti kirjoitukset sekä kuvat. Tästä tulikin mieleeni, että muistathan ottaa kirjoituksistasi ja kuvistasi varmuuskopiot, vaikkapa ulkoiselle kiintolevylle. Nykyisin bloggaan Googlen tarjoamalla blogialustalla eli Bloggerissa. Tarjolla on myös muita blogialustoja kuten WordPress.com ja A-lehtien omistama Lily. Katsele muiden blogeja ja saat niiden avulla käsityksen blogialustan ulkonäöstä ja soveltuuko se omiin tarpeisiisi.

Olen innokas, aina vapaaehtoisena tyrkyllä, blogisti myös harrastusten parissa kuten oman eläkeyhdistykseni sivuilla, joiden ylläpitäjä olen. Innostin myös Kalvolan yhdistyksen bloggaamaan. Olen blogannut myös työpaikoillani ja Marttojen sivuilla sekä Tammelan kylien –sivuilla. Kirjoitan lyhyitä napakoita tekstejä kuvineen. Useimmiten kannattaa kirjoittaa lyhyesti, tai palastella teksti sopivan mittaisiin kappaleisiin ja sijoitella kuvia väliin. Asiasisältö tietysti määrittelee tekstin pituuden ja lukijakunta.

Kuva pelikentältä
Kuva: Kaisa Sorola

Mikä blogin nimeksi?

Blogini nimi on Nettimartan pihapiiri. Aloittaessani toimin tietotekniikan kouluttajana ja harrastin marttailua, siitä nimiyhdistelmä.  Jäätyäni eläkkeelle muutamia vuosia sitten, ja päätettyäni marttailun, pohdin postauksessani bloginimen muutosta, mutta blogiystäväni sanoivat, että Nettimartan pihapiiri on brändi, johon ei kannata kajota. Kiitos teille rakkaat lukijani ja kannustajani! Jos nyt perustaisin blogin, niin uskaltaisin aloittaa omalla nimelläni ja kasvoillani. Facebookissa ja Instagramissa olenkin mukana nimelläni.

Pyry-koiraani ei enää ole, se kuoli 16-vuotiaana. Sen seuraajaksi tuli Myrsky, joka on nyt 8-vuotias, sitten tulla tupsahti Tuisku, joka on vuotta nuorempi kuin Myrsky, ja hännän huippuna on Wiima-tyttönen, 2 vuotta. Nykyisen lemmikkiblogin nimi on Myrskyn, Tuiskun ja Wiiman pihapiiri.

Miten saan ja tavoitan lukijoita?

Mikäli haluat näkyvyyttä sekä lukijoita blogiisi, niin käy kommentoimassa mieleisiäsi blogeja. Useimmiten he tulevat vastavierailulle. Voit myös listata blogisi blogilistoille, joita löydät hakukoneella useita.

Jotkut bloggaajat tekevät yhteistyötä yritysten kanssa, mutta se vaatii jo laajan lukijakunnan. Bloggaamisesta, tubettamisesta ja vloggaamisesta voi siis tulla myös ammatti.

Mikään ei estä sinua kirjoittamasta vain itsellesi. Voit myös estää kommentoinnit blogiisi niin halutessasi. Omassa blogissani sallin myös Anonyymit kommentit, mutta esitarkastan kommentit ennen julkaisua. Anonyymi kommentointi on tarkoitettu heille, joilla ei ole Blogger-profiilia tai eivät halua käyttää omaa nimeään tai nimimerkkiä.

Toivottavasti kiinnostuit bloggaamisesta, sillä tämä on hauska ja antoisa harrastus!

Terveisin: Kaisa Sorola

(bloggaava eläkeläinen Tammelasta)