Järjestä verkkokahvit!

Me Eläkeliiton Netikäs -projektin työntekijät, Outi Laiti ja Sanna Tuominen, vierailimme viime maanantaina Mikkelissä päiväkahvitilaisuudessa Eläkeliiton Mikkelin yhdistyksen kutsumina. Tilaisuuteen osallistui noin 30 henkilöä. Meitä oli pyydetty kertomaan mediataidoista. Esittelimme Eläkeliiton sivuille kokoamaamme ”tietotekniikka ja mediataidot” osiota, joka on tarkoitettu kaikkien Eläkeliiton jäsenten vapaasti hyödynnettäväksi ja teetimme tilaisuuteen osallistujilla paristyöskentelynä videointiharjoituksen, jossa molemmat kuvasivat ja esiintyivät videolla vuorotellen.

Videointiharjoitus liittyi yhteen projektimme painopisteeseen, eli luovien ja esteettisten mediataitojen kehittämiseen. Kuluneen vuoden aikana Eläkeliiton Medialukutaitopiirikokeilussa on harjoitettu jo tervettä kriittisyyttä, vuorovaikutustaitoja, turvataitoja ja käyttötaitoja. Rohkeaa luovuuttakin kuitenkin tarvitaan – jotta voi toteuttaa itseään. Luovat ja esteettiset mediataidot ovat myös väylä näkymiseen ja kuulumiseen sähköisessä maailmassa.

Tekniikka on usein se asia, jota seniorit haluavat kaikista eniten oppia. Mediataitojen näkökulmasta tekninen osaaminen tai käyttötaidot ovat kuitenkin vain yksi osa mediataitojen kokonaisuutta. Esimerkiksi videointia ajatellen tekniikka on toki tärkeää ottaa haltuun, mutta vielä tärkeämpää on sisältö edellä meneminen. Ei nimittäin ”ole niin justiinsa”, jos videolla ei ole kaikki teknisesti ottaen viimeisen päälle, mutta jos sisältö ei ole kiinnostavaa, esimerkiksi henkilökohtaista, koskettavaa, puhuttelevaa, aitoa, mukaansatempaavaa, ei videota koskaan katsota loppuun.

Me Eläkeliiton Netikäs -projektin työntekijät toivomme jatkossa kutsuja erityisesti ”verkkokahveille” ja kannustamme muitakin järjestämään tapaamisia verkossa vähintäänkin tavanomaisten fyysisten tapaamisten lisänä ja rinnalla! Tällaisen projektin perustarkoitushan on lopulta edistää sitä, että sähköisen maailman mahdollisuuksista tulisi osa ihan tavallista arkea. Suurin osa esimerkiksi yhteistyötapaamisistamme muiden asiantuntijoiden kanssa tapahtuu verkossa ja kokemuksesta voimme todeta, että kahvittelu ja jutustelu oman laitteen ääreltä onnistuu ihan yhtä hyvin sähköisesti kuin fyysisestikin. Samalla säästetään hurjasti matkakuluja ja aikaa, kun jokainen voi osallistua tapaamisiin ”oman sorvinsa äärestä”. Ei haittaa, jos piirillä tai yhdistyksellä ei ole entuudestaan kokemusta vaikkapa Skype-tapaamisista. Tekniikka tulee kyllä opittua tapaamisen aikana tekemällä.

Kiitos Eläkeliiton Mikkelin yhdistys! Ihastuttavan luonnollisia, rentoja ja avoimia te olitte videoillanne.

Ystävällisin terveisin Outi ja Sanna

Teksti: Sanna Tuominen