Askel kerrallaan

Eläkeliiton Keski-Pohjanmaan piirissä on jo usean vuoden kokemus sähköisten taitojen opastamisesta ja opettelusta. Nettiopastaja Riitta Anttila on ollut mukana alusta saakka.

Riitta Anttila ja opastettava Kokkolan Seniormessuilla keväällä 2018

Toiminta alkoi "Vipinää vimpaimiin" -kursseilla Kannuksessa ja Kaustisella vuonna 2017. ”Toimekasta toimintaa” -toimintaraha oli toiminnan alkusysäys.  Molemmilla paikkakunnilla pidettiin 2 kurssia. Tuolloin osallistujat olivat etukäteen valikoituja. Alkeet piti olla hallussa, jotta pääsi mukaan.

”Kursseilla käytiin läpi perusasioita: esimerkkinä käyttöjärjestelmät, selaimet, mikä on google, päivitys, osoiterivi, kirjanmerkit, näppäimistö tutuksi, sähköposti ja kuvien liittäminen sähköpostiin jne. Eläkeliiton sivujen käyttö käytiin läpi. Käsiteltiin Soiten (Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymän) sähköisiä palveluita, jotka suurelta osin ovat tulleet internetin palveluiksi. Kansiointia ei ehditty käsitellä lainkaan. Kurssit käsittivät läppärin ja tabletin käyttöön liittyvät ohjaukset.”

Vipinää vimpaimiin kursseja on seurannut nettiopastustoiminta, jota on tarjottu 11/2017-5/2018 Kokkolassa Yhteisöklubi Sillan tiloissa kahtena kertana kuukaudessa. Lisäksi pyydettäessä on tehty myös kotikäyntejä.

”Aloitamme tilaisuutemme aluksi tietoiskulla: tietoturva, päivitykset, ajankohtaiset ja opastettavien toivomukset. Tapaamiseen on suunniteltu teema, jonka mukaan edetään. Sähköisen ohjelman käyttö käydään ensin läpi heijastettuna skreenille. Sen jälkeen jokainen harjoittelee itsenäisesti ja henkilökohtaisesti neuvotaan tarvittaessa. Nämä tilanteet ovat antavia myös opettajille, jotka saavat haasteita ja hyviä kysymyksiä opastettavilta. Lopuksi otetaan pientä kevennystä, katsotaan livenä esim. lintuja, käydään youtubessa patikkaretkellä, kuunnellaan musiikkia yms. Jonkin verran on laadittu kirjallisia ohjeita määrättyihin ohjelmiin.”

”Nettiopastus on ollut hyvä ja tarpeellinen jatke jo opitulle. Tavoite on itsenäinen työskentely tietokoneella, tabletilla ja älykännykällä. Tabletti tuntuu olevan helpoin käytettävä aivan alusta aloittaville henkilöille. Nettiopastuksessa ryhmäkoot ovat tärkeitä huomioida. Koimme, että 4-6 ryhmä on paras, myöskin yksittäiset opastukset ja kahden ryhmässä olivat sopivia. 10 opastettavan ryhmän koimme jo liian isoksi. Opastuksessa tulee esille ehdottomasti henkilökohtainen opastus, joka tuottaa parhaan tuloksen. Henkilökohtainen ohjaus on huomioitava jo siksi, että tabletteja on eri merkkisiä ja niiden käyttö poikkeaa toisistaan.”

Sanapilvi asioista, joita nettiopastuksissa on käsitelty
Sanapilvi (tehty netissä Wordlella): Listaa asioista, joita nettiopastuksissa on Anttilan mukaan käsitelty

Toiminta jatkuu syksyllä 2018, muttei tässä vielä kaikki. Soiten (Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymän) e-seniorit -hankkeen kanssa yhteistyössä Eläkeliiton Keski-Pohjanmaan piiri käynnistää syksyllä myös uutta opastustoimintaa kirjastoilla, joka tulee olemaan avointa kaikille senioreille. Mitä opastustahtiin tulee, Riitta Anttila on huomannut, ettei näissä asioissa parane kiirehtiä.

”Askel kerrallaan edetään. Hienoa todeta, että korkean iän saavuttaneet, jotka eivät ole aikaisemmin käyttäneet nettiä, älykännykkää, rohkeasti ovat laittaneet itsensä likoon ja pikku hiljaa ovat tulleet taitaviksi käyttäjiksi. Harjoitus tekee mestarin. Yksikin asia, jonka oppii yhdessä nettiopastustilaisuudessa, on jo hyvä asia, josta voi olla tyytyväinen.”

Teksti: Riitta Anttila ja Sanna Tuominen