Valokuva somekuvakkeista älylaitteen näytöllä

Aktiivinen eläkeläinen vaikuttaa myös somessa

Kun siirryin eläkkeelle pois ministeriön täydestä palvelusta, koin tuskaa, kun piti opetella kaikki someasiat kantapään kautta. Pahinta oli laitteiden yhteen toimimattomuus, applikaatioiden asettaminen ja monet yksinkertaiset  hommat. Nyt en ilman nettiä selviäisi. Tiedonhaku googlaamalla on elinehto. Siinä voi muistiansa aktivoida ja saada tarvittavan tiedon. Läheisten kanssa ja yhdistysten johtamisessa käytän mielelläni WhatsAppia ja Messengeriä, tietysti myös sähköistä kalenteria ja sähköpostia. Uutiset ja lehdet tulee luettua , vaikka paperinen on parempi.

Nykyään jopa suurvaltoja johdetaan Twitter-viesteillä. Se on myös nopein kanava vaikuttaa ja saada asiansa keskusteluun. Uusien menetelmien omaksuminen vaatii motivaation ja helppokäyttöisyyden. Me ikäihmiset tarvitsemme perustelut käyttötarkoituksesta ja hyödystä. Toisaalta meidät ikäihmiset on jätetty ulkopuolelle kehittämisestä ja monien sovellusten käyttäjälähtöisyydessä olisi toivomisen varaa..

Ikäihmiset ovat suurin ja nopeimmin kasvava joukko netin ja somen käyttäjissä. Seuraava askel on vahvistaa tiedon tuottamista ja vaikuttamista. Eläkeliitossa on saatu käyttöön kaikissa yhdistyksissä, piireissä ja liitossa verkkosivut, jotka on meille räätälöity. Tämä on perusta ja helppo tapa totutella netin käyttöön, siirtyä tiedonhankintaan googlaamalla, etsimällä kunnassa ja maakunnassa tarjottavia palveluja, hoitaa maksuja, täyttää hakemuksia, asioida jne. Palvelut ja yhteydenpito menevät vääjäämättömästi verkkoon. Kannattaa omaksua pala kerrallaan lähituen avulla. Kehitys on kulkenut siihen pisteeseen, että sähköinen maailma on osa perussivistystä ja arjessa selviytymistä. Meillä eläkeläisillä on riittävästi perusteita, hyötyä ja motivaatiota olla mukana sekä kehittämässä sovelluksia että vaikuttamassa niiden kautta. Emme muutoin saa muutosta aikaan ja valvo normaaleja etujamme.

90 prosenttia nettiä käyttävistä 60-90-vuotiaista on jossain määrin käyttänyt some-sovelluksia, siis sosiaalista mediaa. 90 prosentilla yli 75-vuotiaista on kännykkä käytössä, tosin ei kaikilla älykännykkä. Some-sovellukset tarjoavat valtavasti mahdollisuuksia erityisesti vaikuttamiseen. Vaikka meitä on jo joukko mukana, meitä on vähän kommentoimassa ja ottamassa kantaa somessa.

Lähes 60 prosenttia iäkkäistä somen käyttäjistä kokee somessa mukanaolon vähentävän yksinäisyyttä ja vahvistavan yhteiskunnassa mukana olemisen tunnetta. Kun liikkuvuus heikkenee, sääesteet tulevat eteen tai muutoin ”etenkehtuuttaa”, some ja verkkopalvelut mahdollistavat asioiden seurannan, kuin olisi itse ollut paikan päällä. Somen kautta voi muodostaa ystävyyksiä, seurata mielenkiintoisia asioita, jakaa valokuvia, saada uusia harrastuksia ja mikä tärkeintä myös vaikuttaa.

Meitä eläkeläisiä on 1,5 miljoonaa ja siitä vanhuspalvelujen, joko kotihoidon tai laitoshoidon piirissä 93 000 henkilöä ja heilläkin on valtuutettu, asiamies tai holhooja vaikuttamassa asioihin. Aktiivinen eläkeläinen tarkoittaa, että meidän tulee vaikuttaa yhä enemmän myös somekanavilla erityisesti facebookissa ja twitterissä. Meillä on elämän kokemusta, tietoa, taitoa ja oikeus vaikuttaa asioihin. Aktiivinen kansalaisuus edellyttää näkymistä ja kuulumista asiallisella tavalla.

Henkilökohtaista aikaani käytän sosiaalisessa mediassa tunnin, pari päivässä. Seurailen ja teen itseäni ja asiaamme tunnetuksi enemmänkin kuin vaikutan. Tärkeää on, että tykätessäni tai jakaessani lisään kommentin. Se aktivoi seuraajiakin. Koska Twitter on nopeatempoinen väline, teen muutaman päivän välein pyrähdyksiä silloin kun joku asia on ajankohtainen.  Facebook, Twitter, WhatsApp ja joskus Instagram ovat tärkeimpiä välineitä. Haen koko ajan minulle sopivaa käyttötapaa, jotta en turhaan roiku somessa, elämässä on muutakin. Haluan vahvistaa Eläkeliiton ja itseni osalta vaikuttamista Twitterissä ja Facebookissa. Se edellyttää, että olemme joukolla mukana niin saadaan vilkasta keskustelua.

Some on hyvä mahdollisuus meille eläkeläisille. Kannustan teitä kaikkia menemään someen, valitsemaan käyttöön soveltuvat sovellukset ja tulemaan mukaan aktiivisesti pikkuhiljaa. Siellä voit kannustaa, kuunnella, katsella, lukea, vaihtaa mielipiteitä, sivistää itseä, kouluttaa ja mikä tärkeintä VAIKUTTAA. Kukaan ei vaikuta niin tehokkaasti meidän puolesta kuin me itse. Hiljainen eläkeläinen jää jalkoihin. Me osaamme olla äänekkäitä, tyylikkäästi.

Raimo Ikonen, Eläkeliiton puheenjohtaja