Kuntoutuskoira

Uusi standardi koira-avusteiseen työskentelyyn julkaistu - Eläkeliitto vahvasti mukana

Standardi SFS 7510 Koira-avusteisen kuntoutuksen koulutus ja ammatillisuus ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalveluissa syntyi tarpeesta ohjeistaa erityisesti koira-avusteista työtä, jotta voidaan taata tasalaatuinen ja turvallinen palvelu kaikille asiakasryhmille.

Sen keskeisenä tavoitteena on palvelun sisällön asiakaslähtöisyys, yhdenmukaisuus, laatu sekä asiakkaan ja koiran turvallisuus ja koiran eettinen kohtelu työssä.

Standardissa kuvataan koira-avusteisen toiminnan erityispiirteitä ja vaatimuksia kohdistuen ikääntyneiden erityistarpeisiin sotealan palveluissa. Se sisältää kattavan ohjenuoran palvelun tuottajille, asiakkaille sekä palveluiden maksaja tahoille. Selkeä standardi auttaa myös ostajatahoa palvelun arvioimisessa.

Standardointi käynnistyi Eläkeliiton aloitteesta ja valmistelevassa työryhmässä on ollut mukana Eläkeliiton koira-asiantuntija Nona Borgström

Eläkeliiton kuntoutuskoiratoiminta on toiminnanjohtaja Anssi Kempin mukaan tärkeä osa Eläkeliiton vastuullista vaikuttamistyötä ja siihen halutaan panostaa. Standardin saaminen on Kempin mukaan merkittävä edistysaskel kuntoutuskoiratoiminnan kehittämisessä.

Lue lisää ja seuraa standardin julkistamiswebinaaria (ti 13.6. klo 13-14)

Tutustu Eläkeliiton kuntoutuskoiratoimintaan ja tee lahjoitus