Post-it-lappu ja lamppu ilmoitustaululla

Tule mukaan yhteisen kerrotun tarinan iltaan!

Eläkeläisille maksuttomia tarinailtoja tarjolla: Hollola, Lahti, Tampere

Eläkeliitto järjestää kirjastojen kanssa yhteistyössä yhteisten kerrottujen tarinoiden tuokioita. Tuokioissa hyödynnetään Heikki Marjomaan luomaa ”Yhteiset tarinat – Roolipeli osalliseen tarinankerrontaan”-mekaniikkaa. Pilotin tavoitteena on tehdä roolipeliharrastusta tutuksi myös ikäihmisille.

Pöytäroolipelaaminen on luovaa, osallistavaa ja interaktiivista tarinankerrontaa. Tyypillisesti mukana on yksi pelinjohtaja ja muutamia pelaajia. Pelin kuluessa pelinjohtaja kuvailee ääneen fiktiivistä pelimaailmaa, sen henkilöitä ja tapahtumia sekä pelaa kaikkia niitä tarinan henkilöitä, joilla ei ole omaa pelaajaa pöydän ääressä.

Pelaajat reagoivat näihin tapahtumiin eläytymällä jokainen omaan hahmoonsa kuvailemalla heidän ajatuksiaan ja ratkaisujaan siten edistäen tarinaa. Roolipelaaminen on harrastus, jossa yhdistyy pelin kautta kasvaminen, pelisivistyksen lisääntyminen sekä useat kulttuuriharrastukset kuten luova kirjoittaminen.

Jokaiseen peliin mahtuu mukaan 5 tarinoista innostunutta eläkeläistä. Aiempaa kokemusta roolipeleistä tai yhteisistä tarinoista ei tarvita. Avoin mieli ja hyvä asenne riittävät.

Peleihin voi ilmoittautua ja vapaita paikkoja kysellä Eläkeliiton koulutussuunnittelija Sointu Kalliolta: sointu.kallio(at)elakeliitto.fi

Tarinaillat ja pelit ovat maksuttomia.

Pilotin suunnitellut pelit ja peluutusajat:

Kaupunki

Invaasio Lapissa tai Vuosisadan keikka

Pekka Ollikainen

Yhteiset tarinat: Kartanon kesä

Tervetuloa kesävieraiksi Sofia Holmlundin kartanoon Pohjois-Kymenlaaksoon! Tarinassa eletään suomalaisittain mielenkiintoista vuotta 1952. Voit valita, oletko Sofian vanha koulukaveri, hänen miesvainajansa paras ystävä tai vaikkapa kuningas kulkureiden. Osallistujista ja nopanheiton tuuristakin riippuen pääsemme eläytymään mm. kartanon kummituksen tarinaan, naamiaistansseihin tai karanneisiin hevosiin. Tähän tarinaan on sisällytetty myös pelejä, seuraleikkejä ja helppoja sanataidetehtäviä.

Yhteiset tarinat: Juhannustanssit

Luvassa on lämmintä kesäyön tunnelmaa ja iskelmämusiikin taikaa sekä kukkamekkojen ja tanssikenkien suhinaa kertapelin verran. Peli soveltuu erinomaisesti sekä ensimmäistä kertaa roolipelaaville että harrastuksen konkareille.Jäikö juhannuksena tanssit väliin koronan takia? Luoko hopeinen kuu merelle siltaa? Onko koko kokko koottu kokoon? Mitä tapahtuu, kun kello lyö 12? Pysyykö ilma kauniina koko illan? Kuka on lavan valovoimaisin artisti?

Ilmoita itsesi tansseihin! Tuo kaverikin mukanasi!

Yhteiset tarinat: Vuosisadan keikka

Tässä Yhteiset tarinat -skenaariossa pelataan rikollisia, joilla on jokaisella oma roolinsa pankkiryöstössä. Keikalle osallistuvat tarinamme henkilöt ovat onnistuneet saamaan haltuunsa harvinaislaatuisen vihjeen:  erään helsinkiläisen pankin holvissa säilytetään suomessa valtiovierailulla olevan saudiprinssin mittaamattoman arvokasta timanttikokoelmaa, jota tämä vainoharhaisesti kantaa mukanaan kaikkialle mihin matkustaa. Onnistuessaan tämä ryöstö takaisi rosvoille varmasti makeat eläkepäivät jossain tropiikissa, sekä vauraan loppuelämän myös heidän läheisilleen.

Enää pitäisi suunnitella ja suorittaa vuosisadan keikka…

Yhteiset tarinat: Invaasio Lapissa

Sinut on kutsuttu kansainvälisistä huippuasiantuntijoista koottuun tutkimusryhmään selvittämään mitä Rukatunturin lähellä Suomen Lapissa on tapahtunut. Onko Rukatunturin maisemiin laskeutunut tunnistamaton lentävä objekti, avaruusalus? Ja jos on, miksi alus on laskeutunut juuri Suomen Lappiin? Onko kyseessä ulkoavaruuden tiedustelulentueen rauhanomainen hätälasku vai onko vierailla jotain pahanenteisiä suunnitelmia Maan varalle?

Selvitä mysteeri yhdessä tutkimusryhmäsi kanssa!