Kuntoutuskoira

Tiedote: Eläkeliiton kuntoutuskoiratoiminta tuo apua ikäihmisten kuntoutukseen

Eläkeliitto vauhdittaa ikääntyneiden kuntoutusta kehittämällä koira-avusteista kuntoutuksen työotetta. Eläkeliiton kuntoutuskoira on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisen työpari, tehtävään koulutettu avustaja, joka motivoi vanhusta kunnon ylläpitämiseen, ulkoiluun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Parhaillaan on käynnissä Eläkeliiton koordinoima koira-avusteisen hoivan pilottikurssi. Pilottikurssin jälkeen tarkoituksena on kehittää syventävää koulutusta, jotta sisällöt saataisiin käyttöön myös muualla Suomessa. Niin ikään Eläkeliiton tavoitteena on myös standardoida kuntoutuskoiran käyttö menetelmänä Suomessa.

Mitattua toimivuutta

Kuntoutus- ja hoiva-alan ammattilaisen ja koiran yhteinen työskentely tuottaa tutkitusti tuloksia vanhuksen elämänlaadun parantamiseksi. Työskentely auttaa liikkumaan, muistamaan ja kommunikoimaan. Koira voi olla ratkaiseva tekijä arvokkaalle ja elämisen arvoiselle loppuelämälle.

Koira-avusteisen toiminnan hyödyt vanhusten hoidossa ja kuntoutuksessa ovat todennettavissa ja mitattavissa. Ruotsissa kuntoutuskoiran käyttö menetelmänä on standardisoitu ja koirien käytön hyödyt on todistettu. Ruotsissa koira-avusteisen kuntoutuksen uranuurtajana on toiminut Uppsalan kunta ja koira-avusteisten menetelmien pioneeri Maria Boivie.

–Koira-avusteinen toiminta rakentuu asiakkaan ja koiran väliseen suhteeseen ja hyödyntää kehon muistia tehdä eri harjoitteita arjessa. Koiran kyky rauhoittaa ja tukea samalla kun läsnäolo motivoi vuorovaikutukseen ja toimintaan tekee koira-avusteisesta kuntoutuksesta ja toiminnasta korvaamattoman täydennyksen hoitoon sekä hoivaan, toteaa Eläkeliiton koira-avusteisen toiminnan asiantuntija Nona Borgström.

Lahjoittamalla lisää arvokkaita elinpäiviä

Kuntoutuskoiratoiminnan kehittämiseksi Eläkeliitto on avannut varainkeruukampanjan osoitteessa www.kuntoutuskoira.fi. Lahjoituksilla mahdollistetaan kuntoutuskoiratoiminnan kehittämistä Suomessa. Lahjoitusvaroin Eläkeliitto voi tarjota ikäihmisten kuntoutuksen ammattilaisille koulutuskokonaisuuden, jossa koira koulutetaan toimimaan yhdessä ammattilaisen kanssa hoitotilanteissa.

Vapaamuotoisen lahjoituksen voi tehdä tekstiviestillä, MobilePay-sovelluksella tai verkossa osoitteessa www.kuntoutuskoira.fi

Lisätietoja:

Eläkeliitto, asiantuntija Nona Borgström, p. 040 689 6565, nona.borgstrom(at)elakeliitto.fi

Eläkeliitto, toiminnanjohtaja Anssi Kemppi, p. 040 7257 143, anssi.kemppi(at)elakeliitto.fi