Post-it-lappu ja lamppu ilmoitustaululla

Päivitetty koronavirustiedote (13.3.) Eläkeliiton jäsenille

Eläkeliiton tapahtumat peruttu koronaepidemian vuoksi toukokuun loppuun saakka. Lehmirannan lomakeskus suljettu 10.5.2020 saakka – myös piirien ja yhdistysten tapahtumat suositellaan jäädytettäväksi.

Koronavirus leviää ympäri maailmaa ja WHO on julistanut koronaviruksen pandemiaksi. Virus tarttuu ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa.

Vakavia tautitapauksia on havaittu eniten yli 70-vuotiailla, joilla on jo jokin perussairaus, esim. diabetes, korkea verenpaine tai sydän- ja verisuonitauti. Korkein riski on yli 80-vuotiailla.

Myös Suomessa viranomaiset suosittelevat nyt välttämään kokoontumisia ja harrastustoimintaa viruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

Tapahtumat keskeytetään toistaiseksi

Eläkeliitto edustaa lähes 130 000 suomalaista eläkeläistä, joiden joukossa on myös em. riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä. Haluamme osaltamme huolehtia siitä, että epidemian vaikutuksia voitaisiin omassa jäsenistössämme minimoida.

Eläkeliitto on päättänyt keskeyttää kaikki omat tapahtumansa toistaiseksi tai pitää ne mahdollisuuksien mukaan etänä. Kaikki kurssit ja koulutukset on peruttu toukokuun loppuun saakka. Lehmirannan lomakeskus on suljettu 10.5.2020 saakka.

Suosittelemme myös piirejä ja yhdistyksiä jäädyttämään omat tapahtumansa toistaiseksi.

Yhdistysten mallisääntöjen mukaan kevätkokoukset on pidettävä maaliskuun loppuun mennessä ja piirien mallisääntöjen mukaan piirien kokoukset huhtikuun loppuun mennessä.

Epidemia on nyt niin vakava, että jäsenten terveydentilan turvaaminen menee muodollisten sääntöpykälien edelle. Siksi suositamme myös yhdistysten ja piirien kevätkokousten siirtämistä toukokuun loppupuolelle.

Tilanteen kehittymistä seurataan aktiivisesti ja tiedotamme jatkosta sen perusteella. Eläkeliiton keskustoimisto ei ota vastaan vierailijoita, mutta tavoitat meidät normaalisti sekä puhelinvaihteen että työntekijöiden henkilökohtaisten puhelinnumeroiden sekä sähköpostiosoitteiden kautta.
Annamme uuden ohjeistuksen, kun epidemian pahin vaihe on ohitettu.

Eläkeliitto seuraa ohjeistusta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL seuraa tilannetta tiiviisti ja tiedottaa kansalaisille säännöllisesti. Eläkeliitto noudattaa THL:n ja muiden viranomaisten ohjeita. Lisää tietoa epidemiasta ja koronaviruksen aiheuttamista oireista löydät THL:n sivuilta.
Eläkeliitossa toimii varautumisryhmä, joka seuraa tilanteen kehittymistä ja ohjeistaa tarpeen mukaan.

Haasteellisina aikoina välitämme toisistamme
Kuten eilisessä tiedotteessa jo totesimme, näinä haasteellisina aikoina Eläkeliiton toiminnan tarkoitus ja perustehtävä on ajankohtaisempi kuin koskaan. Eläkeläisten hyvinvointi sekä sosiaalinen turvallisuus on yhteinen huolemme. Yhdessä toistamme tukien ja vaikka puhelimitse toisilta jäseniltä kuulumisia kysyen voimme vaikeallakin hetkellä tukea toisiamme.

Helsingissä 13.3.2020
Anssi Kemppi
toiminnanjohtaja
Eläkeliitto ry

12.3.

Kiinassa alkuvuonna käynnistynyt uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia jatkaa leviämistään myös Suomessa.

Suomessa on tähän mennessä (tilanne 12.3. klo 13.40) todettu 109 laboratoriovarmistettua uuden koronaviruksen (COVID-19) aiheuttamaa tautitapausta. Tautitapausten nopea tunnistaminen on tärkeää, jotta tehokkailla torjuntatoimilla voidaan vähentää jatkotartuntojen riskiä. Suomen sairaaloissa on hyvä valmius tutkia ja hoitaa koronavirusinfektioita eristysolosuhteissa.

Tapausmäärien kasvu Euroopassa viittaa siihen, että myös Suomessa tullaan todennäköisesti tunnistamaan lisää tartuntoja lähipäivinä. Suomessa varaudutaan myös laajempaan epidemiaan.

Virus tarttuu ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa. Virus voi säilyä pinnoilla ja tartunta on mahdollinen myös kosketustartuntana käsien kautta sairastuneen henkilön ysköksistä saastuneiden materiaalien tai pintojen kautta.

(Lähde: THL)

Eläkeliiton hiihto-, boccia- ja lentopallomestaruuskilpailut perutaan

Siksi olemme päättäneet perua:

•    19.-20.3. pidettäviksi suunnitellut Eläkeliiton hiihtomestaruuskilpailut
•    11.4. pidettäviksi suunnitellut Eläkeliiton valtakunnalliset boccian mestaruuskilpailut sekä
•    25.-26.4. pidettäviksi suunnitellut Eläkeliiton valtakunnalliset Lentopallomestaruuskilpailut

Yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan - harkintaa myös pienempien tilaisuuksien järjestämiseen

Maan hallitus on tänään 12.3. tehnyt päätöksen kaikkien yli 500 hengen yleisötilaisuuksien perumisesta toukokuun loppuun saakka.

Koska yhdistysten toimintaan osallistuu suuri joukko iäkkäitä ja pitkäaikaissairaita eläkeläisiä, kehotamme jäsenpiirejämme ja jäsenyhdistyksiämme perumaan myös yli 200 osallistujaa keräävät tapahtumat (kirkkopyhät ym) niin ikään toukokuun loppuun saakka.

Muistutamme myös, ettei Eläkeliiton kursseille tai tapahtumiin ole suotavaa osallistua sairaana tai puolikuntoisena.

Hyvä käsihygienia ehkäisee leviämistä

Koronavirustartuntojen leviämistä voi parhaiten ehkäistä pitämällä huolta hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.

Tutustu THL:n käsienpesuun ja yskimiseen liittyviin ohjeisiin

Eläkeliitto seuraa ohjeistusta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL seuraa tilannetta tiiviisti ja tiedottaa kansalaisille säännöllisesti. Eläkeliitto noudattaa THL:n ja muiden viranomaisten ohjeita. Lisää tietoa epidemiasta ja koronaviruksen aiheuttamista oireista löydät THL:n sivuilta.

Haasteellisina aikoina välitämme toisistamme

Näinä haasteellisina aikoina Eläkeliiton toiminnan tarkoitus ja perustehtävä on ajankohtaisempi kuin koskaan. Eläkeläisten hyvinvointi sekä sosiaalinen turvallisuus on yhteinen huolemme. Yhdessä toistamme tukien ja vaikka puhelimitse toisilta jäseniltä kuulumisia kysyen voimme vaikeallakin hetkellä tukea toisiamme.