Luonto perinnöksi

Tuskin kukaan meistä on välttynyt kohtaamasta tietoja ilmastonmuutoksesta, joka on aikakautemme vakavin ympäristöuhka. Ilmastonmuutos johtuu hiilidioksidin ja muiden kasvihuonekaasujen pitoisuuksien kasvusta ilmakehässä. Ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat jo näkyvissä: ilmasto lämpenee, meren pinta nousee ja jäätiköt sulavat kiihtyvällä tahdilla. Ilmastonmuutoksen vaikutukset eivät tunne valtioiden rajoja. Asiantuntijoiden arvioiden mukaan muutoksen vaikutukset ovat pääsin negatiivisia.

Myös eläkeläiset joutuvat kohtaamaan ilmastonmuutoksen vaikutukset omassa arjessaan. Eteläisessä Suomessa teiden liukkaus ja lumisuus vähenevät. Muualla Suomessa liukkaus sen sijaan voimistuu, kun nollakelejä on aiempaa useammin.

Myös monille ikäihmisille oireita aiheuttavien kuumien hellajaksojen on arvioitu lisääntyvän. Ikääntyvä väestö ja lapset sekä sydän- ja verisuonitauteja, kylmäsairauksia ja allergioita sairastavat suomalaiset, ja näistä ryhmistä erityiset ne, jotka asuvat kaupungeissa, muodostavat suuren riskiryhmän ilmastonmuutoksen terveysvaikutuksille.

Luonnollisesti ilmastonmuutoksen maailmanlaajuiset vaikutukset voivat heikentää kansalaisten – myös eläkeläisten – taloudellista asemaa.

Mitä yksittäinen kansalainen sitten voi ilmastonmuutoksen torjumiseksi tehdä?  Yllättävän paljon – monet keinot ovat vieläpä sellaisia, jotka ovat sovellettavissa myös Eläkeliiton toimintaan. Itse asiassa eläkeläisjärjestön toiminta itsessään näyttäytyy kestävän kehityksen kannalta myönteisenä.

Eläkeliitonkin jäsenyhdistysten  matkoja tehdään pääosin kotimaassa isolla porukalla. Bussimatkat maakuntakeskuksen teatteriin tai omaan lomakeskukseemme Lehmirantaan tuottavat huomattavasti vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin lentokoneelle tehtävä seuramatka Etelä-Eurooppaan. Myös Eläkeliiton jäsenyhdistyksissä harrastettu monipuolinen liikunta – erityisesti hyötyliikunta – on tulevaisuudessakin mitä parhainta harrastustoimintaa niin yksilön hyvinvoinnin kuin ympäristönkin kannalta.

Myös liittovaltuustomme hyväksymä Eläkeliiton vuoden 2020 toimintasuunnitelma huomioi hienosti ajankohtaisen ilmastokeskustelun. Liitto on päättänyt haastaa kaikki jäsenyhdistykset ja -piirit metsänistutustalkoisiin. Onhan metsillä hiilidioksidia sitovina hiilinieluina merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä.

Puun istuttaminen on – paitsi hyvää hyötyliikuntaa – aina myös merkittävä teko, jonka sanoma välittyy sukupolvelta toiselle puiden pitkän eliniän myötä. Puuntaimien istutus symbolisoikin upealla tavalla myös juhlavuotemme teemaa Sukupolvien ketjussa.

Mikä voisi olla arvokkaampi lahja seuraaville sukupolville kuin mahdollisimman hyvinvoiva luonto?

Anssi Kemppi
anssi.kemppi@elakeliitto.fi