Raimo Ikonen lähes neliö

Juhlat on juhlittu – juhlavuosi jatkuu!

Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuosi on päässyt hyvään vauhtiin. Liiton valtakunnallisessa pääjuhlassa 26.2. Finlandia-talolla 260 jäsenistön ja sidosryhmien edustajaa juhli Eläkeliittoa kakkukahvien ja monimuotoisen ohjelman parissa. Verkon välityksellä myös yhdistykset osallistuivat juhlatunnelmaan. Kiitos kaikille yhdistyksille paikallisten juhlien järjestämisestä ja upeista kakkukuvista, joita on esillä liiton verkkosivuilla ja Facebook-sivuilla.

Juhlan ohjelmassa tuotiin esille Eläkeliiton yhdistysten monipuolista kulttuuri- ja liikuntatoimintaa. Arvokkaan lisän juhlaan toi elinkeinoministeri Mika Lintilä, joka henkilökohtaisten muistojensa kautta toi valtioneuvoston tervehdyksen juhlavuottaan viettävälle liitollemme.  Eläkeliiton juhlavuoden teema ”Sukupolvien ketjussa” näkyi juhlassamme tulevien eläkeläisten eli päiväkotilasten hellyttävien haastattelujen sekä Nivalan yhdistyksen kouluvierailun muodossa. Kiitos Nivalan yhdistykselle ja Helsingin Jätkäsaaren päiväkodin lapsille. Yhdistystemme monipuolinen kulttuuri- ja liikuntatoiminta saimme myös pari esimerkkiä, kun Pyhärannan yhdistyksen Mölyäijät-kuoro sekä Ylistaron yhdistyksen vertaisliikuttajat nousivat lavalle. Kiitos vielä kerran kaikille esiintyjille!

Eläkeliiton ja Maaseudun Sivistysliiton yhteistuotantona syntynyt ylisukupolvinen, eri sukupolvia edustavien miesten tanssiteos on herättänyt juhlaa seuranneessa yleisössä myös hämmennystä ja negatiivisia tunteita. Toki sitä on pidetty myös vaikuttavana ja ajatuksia herättävänä teoksena. Taide herättää tunteita, puolesta ja vastaan. Tarkoituksenamme oli tuottaa arvokas, lämminhenkinen ja samalla rento ja iloinen 50-vuotisjuhla. Olemme hyvin pahoillamme, ellemme onnistuneet kaikilta osin tavoitteessamme ja juhlaohjelman ohjelmanumero on tuottanut osalle katsojista pahaa mieltä. Tämän opetuksen muistamme myös puheenjohtajistossa jatkossa, kun toimintaa suunnittelemme. Eläkeliiton tehtävä on palvella jäsenistöä parhaalla mahdollisella tavalla.

Juhlavuosi jatkuu ja uusia hienoja tapahtumia on tulossa ympäri maata. Useat yhdistykset ovat jo ilmoittaneet osallistuvansa Taito perinnöksi -kampanjaan levittämään päiväkoteihin ja kouluihin tietoa entisaikojen leikeistä ja perinteistä. Suunnistajamme kokoontuvat kevään aikana valmistautumaan ja hiomaan Eläkeliiton Jukolan viestin joukkueiden virettä. Toukokuussa monilla paikkakunnilla jätetään luontoa perinnöksi tuleville sukupolville, kun piirit ja yhdistykset vastaavat liittohallituksen esittämään puunistutushaasteeseen.

Hyvää juhlavuotta koko Eläkeliiton väelle!

Raimo Ikonen, puheenjohtaja
Merja Uusitalo, 1. varapuheenjohtaja