Ikäihmisten elokuvakasvatusta vauhditetaan yhteistyöllä

Elokuvakasvatus on yksi mediakasvatuksen osa, mutta oppimateriaalia ikääntyneiden elokuvakasvatuksen tueksi ei ole juurikaan olemassa. Ratkaisua materiaalipulaan haetaan Eläkeliiton Netikäs-hankkeen, Mediakasvatuskeskus Metkan ja Kino Tapiolan yhteistyöllä. Tänä vuonna tuotetaan kaksi pilottia.

Kino Tapiolan Seniorikinon kävijöille kehitetään elokuvakasvatuksellinen leffaraati, jossa pohditaan katsottuja elokuvia. Pilotista syntyy aineistoa, joka voi auttaa toteuttamaan seniorikinon ja keskustelupiirin muillakin paikkakunnilla.

- Seniorikino on ollut valtavan suosittua, sillä katsojia on usein lähes 100. Näytöksiä onkin ollut jo useamman vuoden ajan kaksi kuukaudessa. Elokuvan jälkeiselle keskustelulle on kysyntää, mutta resurssipula on hankaloittanut sen järjestämistä, Kino Tapiolan teatteripäällikkö Hannele Pellinen toteaa.

Toinen pilotti näkee ikääntyvät aktiivisina elokuvatoimijoina ja -tuottajina. Mediakasvatuskeskus Metkan Minun Elokuvani -tapahtuma on jo yli 30 vuoden ajan tukenut nuorten elokuvatuotantoa. Minun elokuvani -senioriversiossa haetaan ikääntyneiden ääntä kuuluviin elokuvan keinoin.

- Tulevat Minun elokuvani -senioritapahtumat vahvistavat ikäihmisten elokuvakerronnan ja kuvaamisen taitoja. Nämä tapahtumat antavat tilaisuuden jakaa kokemuksia elokuvien tekemisestä ja niissä käsitellyistä teemoista, Mediakasvatuskeskus Metkan toiminnanjohtaja Meri Seistola selittää.

Ikääntyneet voivat hyötyä elokuvakasvatuksesta, sillä elokuva on mediana monelle tuttu eikä elokuvasisältöjen pohtiminen vaadi teknistä osaamista.

- Olemme käsitelleet mediasivistystä yleissivistyksen osana ja avaimena täysivaltaiseen kansalaisuuteen. Olemme pohtineet ikääntyneiden kanssa heidän mediakuvaansa kuva-analyysin keinoin, tarkastelleet mediailmiöitä kriittisesti medialukutaitopiireissä ja miettineet näkökulmia pelikasvatukseen. Elokuvakasvatuksella haluamme tavoittaa uusia kohderyhmiä, Netikäs-hankkeen projektipäällikkö Outi Laiti kertoo.

Lisätietoja:

Eläkeliitto Netikäs,