Eläkeliitto: Kehysriihen kirves heilui mutta osui epätasaisesti

Tiedote 16.4.

Eläkeliitto ottaa raskain mielin vastaan tiedon maan hallituksen kehysriihessään sopimista toimenpiteistä, jotka iskevät voimalla eläkeläisiin.

Hallitus päätti tänään kehysriihessään leikkauksista ja veronkorotuksista, joista monien kohteeksi joutuvat maamme iäkkäimmät kansalaiset. Vanhusten ympärivuorokautisessa hoivassa hoitajamitoitusta lievennetään, eläkkeensaajien asumistuen ehtoja kiristetään ja erikoisairaanhoidon asiakasmaksuja korotetaan. Eläkeläiset, jotka jo tällä hetkellä maksavat veroja palkansaajia enemmän joutuvat osallistumaan Suomen taloustalkoisiin myös veronkorotuksilla.

Pääministeri Petteri Orpon mukaan hallitus haluaa sopeutustoimilla turvata suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ja sen tärkeät palvelut paitsi nykyisille myös tuleville sukupolville.

­–Leikkaukset ja veronkorotukset ovat aina arvovalintoja. Hallitus näytti kehysriihellään, että hyvinvointiyhteiskunnan pelastustalkoot eivät koske kaikkia. Suurimman taakan veronkorotuksista ja sopeutustoimista kantavat tälläkin kertaa yksittäiset kansalaiset, mutta esimerkiksi listaamattomien yritysten osinkojen kansainvälisesti matalaan verotukseen ei vieläkään puututtu, ihmettelee Eläkeliiton toiminnanjohtaja Anssi Kemppi.

Eläkeliitto muistuttaa, että eläkeläiset, jos ketkä haluavat turvata suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rippeet seuraaville sukupolville.

­–Toivon, että puheet eläkkeiden leikkauksista nyt unohdetaan ja ikääntyneet kansalaiset saavat lupauksen siitä, että näiden leikkausten jälkeen heidän terveyspalvelunsa turvataan eikä valtion kestävyysvajetta paikata ikääntyneiden hoivan kustannuksella, Kemppi vetoaa.

Lisätiedot:

Anssi Kemppi