Eläkeliiton liittokokous pyörähtää käyntiin keskiviikkona

Eläkeliiton liittokokous ja kesäjuhla käynnistyy Jyväskylässä keskiviikkona 6.6. Kokouksessa valitaan liitolle uusi puheenjohtajaa paikalta väistyvän Eeva Kuuskosken tilalle. Kokouksessa linjataan myös liiton tulevia tavoitteita ja päätetään vaikuttamistyön suuntaviivoista. Eläkeläisjärjestöjen tekemälle vaikuttamistyölle on kysyntää, sillä eläkeläisiä on tällä hetkellä 1,5 miljoonaa. Heidän asioidensa ajaminen on tärkeä ja merkittävä tehtävä.

Peruspalveluministeri Annika Saarikko (kesk.) toimii Eläkeliiton pääjuhlan juhlapuhujana. Tapahtuman suojelijaksi on lupautunut tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Eläkeläiset ovat ahkeria vapaaehtoistoimijoita ja Suomen suurimmassa eläkeläisjärjestössä, Eläkeliitossa heidän tekemänsä työn arvo tunnistetaan. Eläkeliiton 401 jäsenyhdistyksessä ja 20 piirissä tarjotaan monipuolista toimintaa eläkeläisille ja ikäihmisille. Liiton 130 000 jäsenestä aktiivisina vapaaehtoistoiminnassa oli vuonna 2017 lähes 12 000 osallistujaa.

- Vapaaehtoistyö on merkittävä resurssi joka aidosti säästää kuntien varoja. Jos kaikkien näiden ihmisten tekemät työtunnit muutettaisiin rahaksi, puhuttaisiin miljoonista euroista. On myös kuntien tehtävä tukea tätä toimintaa esimerkiksi tarjoamalla tiloja eläkeläistoiminnan käyttöön, toteaa Eläkeliiton toiminnanjohtaja Anssi Kemppi.

Metsä nousee Jyväskylän Paviljonkiin eläkeläisvoimin

Aktiiviset eläkeliittolaiset saavat kädenjälkensä näkyville myös Jyväskylän Paviljongissa. Eläkeliiton Metsä-käsityöhaaste kokoaa yhteisölliseksi taideteokseksi puut, kivet ja eläimet Eläkeliiton paikallisyhdistyksistä eri puolilta Suomea.

- Taikametsä nousee Paviljonkiin vapaaehtoisvoimin, kuinkas muutenkaan, kertoo Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja Sirpa Pitkänen.

- Osallistuminen käsityöhaasteeseen on ollut perinteiseen tapaan innostunutta ja nyt mukana on 93 yhdistystä omalla taideteoksellaan. Tämä jos mikä on eläkeläisten aktiivista yhteisöllisyyttä, Pitkänen kiittelee.

Myös Jyväskylän keskustaan, kirkkopuistoon nousee Taidepuu keski-suomalaisten oma taidepuu. Yhteiseen runkoon jokainen yhdistys tuo oman lehtensä. Runsas lehvistö kertoo toiminnan laajuudesta piirin alueella.

Eläkeliiton liittokokous ja kesäjuhla Jyväskylässä 6.-7.6.2018.

Kaikille avoin iltajuhla 6.6. klo 20.00 tarjoaa kotimaisen musiikin ja viihteen helmiä Arja Korisevasta Ikosen Sisaruksiin. Juhlaan voi ostaa lipun ovelta Paviljongista.

Lue lisää liittokokouksesta