Eläkeliiton karaokemestari -kilpailun voittajat yhteiskuvassa

Eläkeliiton karaokemestarit ratkottiin tiukassa finaalissa

Satoja karaoken ja tanssimusiikin ystäviä yhteen koonnut Eläkeliiton karaokemestari -finaali laulettiin Ikaalisten kylpylässä 8.10. Kovatasoisessa kilpailussa miteltiin laulutaitoja neljässä eri sarjassa: naisten ja miesten sarjoissa ikäryhmittäin 50-69 ja 70 vuotta täyttäneet.

Voitokkaasti oman kappaleensa tulkitsivat 70 vuotta täyttäneiden sarjassa naisissa Maire Salmi Tampereelta ja miehissä Risto Iirola Kiikalasta. Nuorempien eli 50-69-vuotiaiden sarjassa tuomariston hurmasivat Marita Saal Ikaalisista ja Kari Kettunen Varkaudesta.

Maire Salmi karaokevoittaja
Maire Salmi lauloi voittoon 70 vuotta täyttäneiden sarjassa kappaleella Laulu kahdesta pennistä.

- Kilpailun tasaisuus teki päätöksistä tiukkoja. Lauluista kuului elämänkokemus ja kappalevalinnat olivat onnistuneita. Monet laulajat ylsivät upeaan tulkintaan, tuomariston puheenjohtaja Johanna Debreczeni kommentoi finaalin tasoa.

Voittajat olivat yllättyneitä ja iloisia voitostaan, sillä tasaisessa kilpailussa kuka tahansa olisi voinut yltää korkeimmalle sijalle.

- Voitto oli suuri yllätys, sillä kilpailun taso oli niin kova, kommentoi voittoaan 78-vuotias Risto Iirola.

- Voitto tuntuu tietysti hyvältä, sillä olen tehnyt kovasti töitä tämän eteen, pitänyt huolta äänestä ja kouluttautunut laulutekniikassa. Myös fyysisestä terveydestä huolehtiminen on tärkeää äänen säilymisen kannalta, Iirola summaa.

Risto Iirola karaokevoittaja
70 vuotta täyttäneiden miesten sarjan voitti Risto Iirola, joka tulkitsi finaalissa kappaleen Jäikö kaikki yhteen iltaan?

Laulaminen ja musiikki ovat kaikille voittajille elämäntapa, stressin poistaja ja tunteiden purkamisen keino. Laulu- ja karaokeharrastuksen myötä he pääsevät rentoutumaan ja tapaamaan ystäviä.

Kari Kettunen karaokevoittaja
Kari Kettusen tulkinta Kaipuu-kappaleesta vakuutti tuomariston.

Kilpailuiden järjestelyistä vastasi Eläkeliiton Pirkanmaan piiri. Kilpailu järjestettiin kahdettatoista kertaa. Tuomariston muut jäsenet olivat Anssi Hirvonen, Sibelius-Akatemian laulutaiteen lehtori emeritus ja vs. professori sekä iskelmälaulaja Eila Pienimäki.

Marita Saal karaokevoittaja
Marita Saalin kokemus ja taito kuuluivat finaaliesityksessä kappaleessa Hiljaa huokaa yö.

Finalistit sarjoittain ja sijoitus finaalissa:

50-69-vuotiaat naiset

3. Marjo Nevala (Etelä-Pohjanmaa/Isojoki)

Merja Pylvänäinen (Kainuu/Paltamo)

2. Kirsi Ukkonen (Kymenlaakso/Elimäki)

1. Marita Saal (Pirkanmaa/Ikaalinen)

Soile Kujala (Varsinais-Suomi/Pyhäranta)

50-69-vuotiaat miehet

Antti Sivula (Etelä-Pohjanmaa/Kauhava)

2. Markku Ylijoki (Pirkanmaa/Ylöjärvi)

Teemu Takkula (Pohjois-Pohjanmaa/Oulu)

1. Kari Kettunen (Pohjois-Savo/Varkaus)