Eläkeläisiä ei saa suojella hengiltä - Eläkeliitto vaatii yhteiskunnallista keskustelua yli 70-vuotiaiden suomalaisten sosiaalisen eristämisen kustannuksista

Mediatiedote 29.4.2020

Eläkeliitto ry vaatii pikaista yhteiskunnallista keskustelua yli 70-vuotiaiden kansalaisten liikkumisen vapautta rajoittavien toimien seurauksista. Valtaosa suomalaisista eläkeläisistä on nyt elänyt karanteenin kaltaisissa olosuhteissa koteihinsa eristettyinä maaliskuun puolivälistä alkaen sen jälkeen, kun hallitus kehotti yli 70-vuotiaita kansalaisia pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan.

Tällä päätöksellä toimintakykyisistä aktiivista elämää viettävistä eläkeläisistä tehtiin yhdessä hetkessä muiden avusta ja hyväntahtoisuudesta riippuvaisia, passiivisia objekteja.

”Tiedot jäsenkentästämme kertovat kuinka toimintakykyisten kolmatta ikää elävien paikallisyhteisöjensä aktiivisten jäsenten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky on alkanut heikentyä. Traagisimmissa tapauksissa tilanne on jo nyt johtanut jopa itsetuhoisiin ratkaisuihin”, kertoo Eläkeliiton vanhusasiamies Irene Vuorisalo.

Maailmassa on käynnissä ennennäkemätön kriisitilanne, jonka hoidossa valituilla toimenpiteillä on hyvästä tarkoituksesta huolimatta jo selviä kielteisiä vaikutuksia. Nyt tarvitaan nopealla aikataululla tutkimustietoa sosiaalisen eristyksen vaikutuksista satoihin tuhansiin suomalaisiin eläkeläisiin, joilta on yhdellä hallinnollisella päätöksellä viety mahdollisuus kokoontua toisten ihmisten kanssa. Samaan aikaan on tärkeätä löytää laitoshoidossa ja kotihoidossa keinot potilasturvallisuuden parantamiseen sekä omaiskohtaamisten mahdollistamiseen.

”Ihmisellä on ikään katsomatta biologinen perustarve solmia ja ylläpitää sosiaalisia suhteita muiden kanssa. Kuinka pitkään voimme jatkaa nyt päätettyjä rajoittamistoimia, jotka hyvästä tarkoituksestaan huolimatta alkavat aiheuttaa suuria inhimillisiä kärsimyksiä. Eläkeläisiäkään ei saa suojella hengiltä”, muistuttaa Eläkeliiton puheenjohtaja Raimo Ikonen.

Lisätietoja:

Irene Vuorisalo