Eläkeliiton Pohjois-Savon piirin syyskokouksen kannanotto
Pohjois- Savon hyvinvointialueen tiedotuksen selkeyttämisen ja perusterveydenhuollon eriasteisten asumis- ja hoivapalveluiden turvaamiseksi asiakkaiden omissa kunnissa
Olemme saaneet useita viestejä ja omakohtaisesti todenneet, miten vaikea on löytää tarvitsemansa palvelu hyvinvointialueen nettisivuilta tai yhdestä palvelunumerosta. Juuri tapahtunut tiedotusuudistuskin ihmetyttää, koska palveluun vastaa yleensä automaatti jossakin, jossa potilasta ei tunnisteta, joka kertoo soittavansa takaisin - niin ei vain valitettavasti aina tapahdu – ja vastaajan käyttämät termit eivät aina avaudu soittajalle. Miksi emme enää voi soittaa suoraan sairaanhoitajalle, terveydenhoitajalle, laboratorioon jne., jolloin moni asia jo selviäisi keskustelussa tutun ammatti-ihmisen kanssa? Meistä vaikuttaa, että se on turha porras hoitajan ja potilaan välissä. Lisäksi keskustelu automaattien kanssa ei vähennä yksinäisyyden tunnetta mitenkään. Päin vastoin se tekee surullisen ja turvattoman olon. Kaikilla ikäihmisillä ei edelleenkään ole internettiä tai älypuhelinta ja heidänkin palvelujen saantinsa on lain mukaan turvattava. Lisäksi hyvinvointialueella on oltava tarjolla myös paperiset versiot- nimenomaan hyvinvointialueen tuottamina- palvelunumeroista terveyskeskuksessa / -asemalla.
Kannanottonamme esitämme, että tarjottu palvelunumero olisi paikkakunnalla ja siihen vastaisi henkilö, jonka palvelua tarvitaan eikä hajasijoitettu puhelinkeskus. Esimerkkinä kerrottakoon erään vanhemman naisen soitto palvelunumeroon: automaatti vastaa, ”jos tarvitset sitä paina yksi, tai sitä paina2”. Tämän henkilön ja luulemme, että monen muunkin henkilön yritys kaatuu siihen, että ei osata etsiä mistä numero löytyy. Tässä tapauksessa asia jäi hoitamatta, koska toiminto oli liian monimutkainen hänelle. Apua hän sai sitten myöhemmin joltakin ulkopuoliselta. Tämäkö oli palvelu-uudistuksen tavoite? Helpot ja tasapuoliset palvelut kaikille?
Lisäksi olemme saaneet tietää, että KYS:n vuodeosastoilla odottaa jatkohoitopaikkaa liki 170 asiakasta/potilasta. Oliko terveyskeskusten vuodeosastojen lakkautus johdonmukainen keino helpottaa kalliin vuodeosastohoidon käyttöä? Esitämme, että kuntien eriasteisten ympärivuorokautisten paikkojen lisäämiseen panostetaan nopealla aikataululla ja käytetään hyväksi jo olemassa olevia kiinteistöjä asumusten tarkoituksenmukaiseen käyttöön saattamiseksi ja niihin kevyemmän hoitorakenteen saamiseksi. Ei ole inhimillistä, että huonokuntoiset asiakkaat sijoitetaan ympäri hyvinvointialuetta, jolloin läheiset eivät voi käydä heitä tervehtimässä. Useimmilla omaisista ei ole enää omaa autoa, julkista liikennettä ei ole eivätkä sukulaisetkaan voi tarjota apuaan joka hetki. Liikkuva sairaala tarjoaa apua monelle, mutta haja-asutusalueen potilaat jäävät tästäkin paitsi. Mitä tarkoittaakaan turvata tasapuoliset, tasalaatuiset ja oikea-aikaiset palvelut kaikille? Järjestelmän on oltava ihmistä varten eikä ihmisen järjestelmän uhri.
Viesti ajanvarauksen hankaluudesta surettaa meitä myöskin. Asiakas on törmännyt vahvojen tietojen puutumiseen, kielivaikeuksiin ja aikojen puutteeseen digitaalisessa ohjelmassa sekä puolesta asioimisen vaikeuteen. Nämä ongelmat toivomme korjattavan, jotta asiakas saisi sillä yhdellä puhelulla asiansa hoidettua.
Kuopiossa 21.10.2025
Eläkeliiton Pohjois- Savon piirin syyskokous
Jakelu Pohjois-Savon hyvinvointialue
Savon Sanomat
Alueen paikallislehdet