Millainen on sinun elokuvasi? Lähetä se meille!

Katsoitko aikanaan televisiosta dokumenttielokuvaa nimeltä ”Miesten vuoro”? Eläkeliiton Netikäs haluaa nostaa tänä vuonna esiin yli 60-vuotiaiden media-arjen elokuvan keinoin teemalla ”Digitaalinen arki”.

Haastamme sinut tuottamaan lyhyen (2-5 min.) videon:

Videon, jossa pohdit omaa mediankäyttöäsi. Video voi koostua esimerkiksi hauskasta tarinasta, onnistumisen kokemuksista tai turhautumisen aiheista. Haluaisimme, että digitaalisen arjen herättämät tunteet, kuten ilo, suru, pettymys, onnistumisen riemu, turhautuminen, usko, toivo tai vaikkapa rakkaus, välittyisivät videosta katsojalle.

Toivoisimme, että mahdollisimman moni ottaisi osaa tähän dokumenttielokuvaprojektiin. Jos videon teko ja lähettäminen omatoimisesti ei ole haastavaa, voit tehdä ja toimittaa videon Netikkäälle itsenäisesti. Videon voi kuvata tabletilla tai matkapuhelimella ja sen voi kuvata joko itse tai pyytää jonkun esimerkiksi lähipiiristä kuvaajaksi. Videoita ei tarvitse käsitellä mitenkään, mutta halutessaan oman tuotoksensa voi viimeistellä niin hyvin kuin osaa.

Tarjoamme videon tekoon tukea kevään mittaan monin eri tavoin. Toivomme esimerkiksi, että paikalliset nettiopastajat ovat valmiina tarjoamaan tukea tarvittaessa. Halutessasi voit lähettää meille puhelinnumerosi ja liitämme sinut tätä tarkoitusta varten perustettuun WhatsApp-ryhmään.

Mitä videoille toivotaan kuvattavan:

1. Kerro kokemuksistasi ja tunteistasi arjen sähköistyessä: Millaisia kokemuksia sinulla on digitalisaatiosta? Millaisia tunteita se sinussa herättää?

2. Esiinny videolla omana itsenäsi, sellaisena kuin olet vapaa-ajallasi. (Älä siis esimerkiksi esiinny työroolissa.)

Kuvaa itseäsi ”selfie -tyyliin” tai pyydä esimerkiksi jotakuta läheistäsi kuvaamaan sinua. Kuvaa tai kuvauta video itsellesi mieluisassa paikassa tai ympäristössä. Siis sellaisessa, joka kuvaa jollain tavalla sinua ihmisenä ja sinulle elämässä tärkeitä asioita.

Mitä videoille tapahtuu:

Videoista on tarkoitus koostaa yhtenäinen dokumentti, jonka ensiesitys tapahtuu pääkaupunkiseudun tunnetussa elokuvateatterissa. Päätöksen lopulliseen elokuvaan valittavista videoista tekee ulkopuolinen editoija. Kaikki meille lähetetyt elokuvat eivät siis välttämättä päädy lopulliseen dokumenttiin. Varmemmin dokumenttiin pääsee elokuvalla, jonka äänenlaatu on riittävän hyvä, valaistus on riittävä ja sisältö koskettaa katsojaa.

Elokuvan tekemiseen osallistuneet ovat näytöksen kutsuvieraita. Elokuvaa voidaan esittää myös kaikilla niillä paikkakunnilla, joista löytyy digitaalinen elokuvateatteri.

Näin lähetät videosi:

Lähetä videosi 5.7.2019 mennessä!

Voit lisätä videosi tänne: https://goo.gl/3xbwN5

Tai ottaa meihin yhteyttä ja sopia toisen toimitustavan.

Lisätiedot: Outi Laiti, outi.laiti@elakeliitto.fi (puh. 040 7257 362)

Outi Laiti

Projektipäällikkö, Netikäs