Mikä ihmeen medialukutaitopiiri? – toiminnan järjestäminen

Toiminta-ajatus

Eläkeliiton Medialukutaitopiirit ovat eräänlainen sovellus entuudestaan tutuista kirjallisuuspiireistä. Aina ennen yhteisiä tapaamisia osallistujat tutustuvat joihinkin sähköisen maailman sisältöihin, joita sitten ruoditaan yhteisesti Medialukutaitopiirin tapaamisissa. Medialukutaitopiiritoiminnan tavoitteena on vahvistaa osallistujien medialukutaitoa* kaiken kirjavia sisältöjä pursuavassa sähköisessä maailmassa.

*Medialukutaidolla tarkoitetaan ihmisen kykyä saavuttaa, analysoida, arvioida, ja tuottaa informaatiota eri tarkoituksiin. Medialukutaitoinen ihminen kykenee olemaan osallisena, ilmaisemaan itseään ja toimimaan eettisesti sähköisessä maailmassa.

Sisällöt

Medialukutaitopiirissä kulloinkin tarkasteltavan sisällön voi valita siten kuin parhaaksi katsoo. Yksi vaihtoehto on valita sisältö esimerkiksi medioissa kulloinkin ajankohtaisen sisällön tai ilmiön perusteella. Sisältöjä valitessa voi myös miettiä, miten niiden tarkastelu tukee seuraavien keskeisten taitojen kehittymistä… Sähköisessä maailmassa jokainen täysivaltainen kansalainen tarvitsee mediataitoja:

1. Tervettä kriittisyyttä – jotta ei ota kaikkea annettuna
  2. Vuorovaikutustaitoja – jotta verkossa olisi mukava olla
  3. Turvataitoja – jotta voi surffata missä haluaa
  4. Käyttötaitoja – jotta voi tehdä mitä haluaa
  5. Rohkeaa luovuutta – jotta voi toteuttaa itseään

Tekninen toteutus

Medialukutaitopiiri voi kokoontua joko sähköisesti tai fyysisesti. Sähköinen kokoontuminen käy kätevästi esimerkiksi Skypessä*. Tapaamisten välillä käytävää keskustelua ja viestien vaihtoa voi käydä sähköpostitse tai perustaa keskustelun tueksi myös jonkin yhteisen ryhmäkeskustelualustan. Esimerkiksi salainen facebook -ryhmä* voi olla kätevä foorumi mm. ennakkotehtävien antamiseen ja palauttamiseen.

*Lisätietoa Skype -ryhmäpuheluista löydät esimerkiksi googlettamalla: skype ryhmäpuhelu. Skypen käyttöä varten osallistujien täytyy ladata Skype omalle koneelleen, tabletilleen tai älypuhelimeensa. Tapaamisten järjestäjä voi liittää Skypeä käyttävät osallistujat ryhmäpuheluihin maksutta.

*Lisätietoa erilaisista facebook -ryhmävaihtoehdoista ja niiden yksityisyysasetuksista löytyy esimerkiksi googlettamalla: salainen facebook ryhmä. Samoin ryhmän luomiseen löytyy monia ohjeita googlettamalla esimerkiksi: facebook ryhmän luominen. Oheiset linkit johtavat facebookin omiin suomenkielisiin ohjeistuksiin.

Oman medialukutaitopiirin perustaminen

Kuka tahansa voi perustaa oman medialukutaitopiirin siten ja sellaisella porukalla kuin parhaaksi katsoo! Mikäli oman toiminnan aloittaminen kiinnostaa, kerromme mielellämme omista kokemuksistamme ja kuulemme vielä mieluummin teidän ajatuksistanne ja suunnitelmistanne toiminnan suhteen. Erityisesti toivomme, että mikäli vastaavaa toimintaa aloitatte, tiedotatte siitä meille? Näin voimme seurata toiminnan leviämistä ja raportoida toiminnan laajuudesta ja vaikuttavuudesta ulospäin!

Kiva, että luit tämän jutun 😊

Sanna Tuominen / sanna.tuominen@elakeliitto.fi / 040 7257 179

Sanna Tuominen