Leffa-arvostelu elokuvasta Green Book

Elokuvan nimi: Green Book

Ohjaaja: Peter Farrelly

Vuosi: 2018

Arvio: 4 tähteä (asteikolla 1-5 tähteä)

Leffaraati arvioi 10.4. Kino Tapiolan Seniorikinossa näytetyn elokuvan Green Book. Elokuva palkittiin Oscar-gaalassa parhaana elokuvana, parhaasta miessivuosasta (Mahershala Al) sekä parhaasta alkuperäiskäsikirjoituksesta (Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly).

Jokainen leffaraatilainen arvosteli elokuvan ensin itsenäisesti antamalla sille mm. 1-5 tähteä sekä pohtimalla elokuvan eri elementtejä. Arvostelu on koostettu yksittäisten arviointien sekä leffaraadissa käydyn keskustelun pohjalta. Leffaraatilaisia oli tällä kertaa paikalla 13.

Green Book kertoo tosiystävyydestä, joka ylittää 1960-luvun alun rotuun ja yhteiskuntaluokkaan liittyvät rajoitteet. Tony Lip (Mortensen) on ovimies Bronxin italian-amerikalaisilta kulmilta. Hän saa työn Dr. Don Shirleyn (Ali) autonkuljettajana. Don Shirley on tummaihoinen maailmanluokan pianisti, jonka konserttikiertue ulottuu Manhattanilta aina syvään Etelään.

Kiertuematkallaan Lip ja Shirley luottavat ”vihreään kirjaan” (Green Book), joka kertoo heille ne harvat paikat, jotka tuolloin olivat turvallisia afroamerikkalaisille. He kohtaavat rasismia ja vaarallisia tilanteita, mutta myös yllättävää inhimillisyyttä ja huumoria. Jotta he selviäisivät elämänsä jännittävimmästä matkasta, heidän on päästävä yli keskinäisistä erimielisyyksistään.

Raadin mielestä elokuvan aihe on varsin ajankohtainen, vaikka sijoittuikin 60-luvulle ja yhdenvertaisuuteen on saatu aikaan parannuksia. Raadin mielestä elokuvan aihetta käsiteltiin hienosti sekä huumorilla. Vastaavissa elokuvissa monesti korostetaan väkivaltaa ja elokuva saikin kiitosta sitä, että väkivaltaa ei nostettu keskiöön.

Elokuvan teemoiksi nostettiin kahden eri maailman kohtaaminen, ymmärrys, ystävyys, ennakkoluulot ja rotusorto. Juoni kulki raadin mielestä loistavasti ja näyttelijäsuoritukset olivat erinomaisia kuvaten kahden ihmisen kasvutarinaa varsin sujuvasti. Lavastus sai raadilta pääosin kiitosta kuvaten hyvin aikaansa.

Osa raadista hieman kritisoi juonen köykäisyyttä, helppoja ratkaisuja ja aavistuksen falskia toteutusta. Kaiken kaikkiaan Green Book on kuitenkin raadin mielestä kelpo elokuva, joka luo löyhästi todellisuuteen perustuvaa henkilökuvaa maineikkaasta taiteilijasta. Vaikeita teemoja käsitellään lempeästi ja ennakkoluuloja murretaan ystävyyden voimin.

Teksti: Outi Laiti

Outi Laiti