Kuva videokuvaamisesta älypuhelimella kauniin maiseman äärellä

Haluatko harjoitella omien videoiden tekoa Facebook-ryhmän vertaistuella?

Monelle saattaa edelleen tulla yllätyksenä, kuinka monipuolista videosisältöä esimerkiksi YouTubesta löytyy. Esimerkiksi opastussisältöä löytyy aina kutomisesta kalastukseen.

YouTubessa on todella paljon ihan tavallista arkista sisältöä, kuten esimerkiksi näistä valmiiksi YouTubesta etsimistämme videoista ilmenee. (Oheista "videoista"-linkkitekstiä painamalla ruudulle avautuu erillinen sivu, jolle on koottu videoista muodostuva seinämä. Yksittäiset videot lähtevät pyörimään niiden kohdalla olevaa vaakakolmion muotoista play-kuvaketta painamalla.)

Kannattaa kokeilla etsiä omiin mielenkiinnon kohteisiin liittyvää sisältöä YouTubesta ihan samaan tapaan kuin Googlestakin erilaisilla asiasanoilla haetaan. Me etsimme oheiset videopoiminnat "Digitaalisen tarinankerronnan työpajaa" varten, jonka järjestimme lokakuussa 2019.

"Digitaalisen tarinankerronnan työpajan" yhtenä tarkoituksena oli rohkaista senioreita tuottamaan ja julkaisemaan omaa videosisältöä esimerkiksi YouTubessa. Työpajan jälkeen osallistujat toivoivat jonkinlaista jatkoa tueksi omien videoiden tuottamiseen. Näistä lähtökohdista perustimme "Digitarinatyöpaja" -nimisen Facebook -ryhmän, johon voivat pyytää päästä mukaan myös muut videoharjoitusten teosta kiinnostuneet.

Tähän ryhmään toivotaan ottavan osaa vain sellaisten henkilöiden, jotka ovat: a) aidosti kiinnostuneita omien videoiden tekemisestä, b) jotka tekevät ryhmässä tehtäväksi annettuja harjoitusvideoita ja jakavat ne ryhmälle, c) tai jotka tuottavat ryhmälle omatoimisesti arvioitavaksi omia videoitaan. Tähän ryhmään ei siis nyt kelpuuteta osallistujia vain tykkäilemään tai kommentoimaan muiden tuotoksia.

Ryhmä löytyy Facebookista ryhmän nimellä hakemalla tai suoraan oheisen linkin kautta:

Näytään ja kuulutaan rohkeasti myös verkossa!

Teksti: Sanna Tuominen

Sanna Tuominen