Kalevankatu 61, 00180 Helsinki, P.(09) 7257 1100, Fax (09) 7257 1198

Suurenna fonttiaPienennä fonttia
Eläkeliitto

Ero vanhemmalla iällä, mistä apua: Erosta eheäksi®

Tuliko ero? Tarvitsetko apua tai tukea elämän uudelleen rakentamisessa?

Ero 50-, 60-, 70- tai 80-vuotiaana koskettaa nykyään yhä useampia. Vuosittain eroaa avioliitosta noin 5000 ihmistä, jotka ovat yli 50-vuotiaita. Eron myötä haave pariskunnan yhteisestä tulevaisuudesta pirstoutuu. Samaan saumaan osuu usein monia erilaisia elämänmuutoksia ikääntymisen sekä terveydellisten ja taloudellisten muutosten myötä. Uusia näköaloja elämään on kuitenkin mahdollista löytää minkä ikäisenä tahansa. Olitpa nainen tai mies, kokenut avioeron tai avoeron, hae Erosta eheäksi -sopeutumisvalmennuskurssille!

Eläkeliiton Erosta eheäksi -sopeutumisvalmennuskurssit on suunnattu myöhemmällä iällä eronneille. Toiminta on avointa kaikille yli 50-vuotiaina eronneille, eikä edellytä Eläkeliiton jäsenyyttä. Toiminnan tavoitteena on tukea avio- tai avoliiton purkautumisen kohdanneita sopeutumaan muuttuneeseen elämäntilanteeseen. Erosta eheäksi -toimintaa tukee Sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

Koski

Sopeutumisvalmennuskurssit

Erosta eheäksi -sopeutumisvalmennuskurssilla tavoitteena on uusien näkökulmien saaminen muuttuneeseen elämäntilanteeseen ja aikuisen ihmisen oman identiteetin uudelleen rakentaminen. Vaikeista tunnelmista noustaan kohti valoisampaa tulevaisuutta. Näillä kursseilla ei käsitellä eroa alaikäisten lasten näkökulmasta. Viiden päivän sopeutumisvalmennuskurssilla on kaksi kokenutta kouluttajaa. Iltakurssilla on yksi kokenut kouluttaja. Myös ryhmän antama vertaistuki on tärkeää. Kurssin sisältö koostuu mm. luennoista, alustuksista, pari- ja ryhmätyöskentelystä sekä toiminnallisista menetelmistä. Kurssin sisällöt muovautuvat aina myös kurssin osallistujien tilanteiden mukaisesti.

Erosta eheäksi -kurssille tultaessa erosta olisi hyvä olla kulunut noin puolesta vuodesta kolmeen vuotta. Muutaman vuoden välein järjestetään kurssi myös heille, joiden erosta on kulunut jo pidempään, mutta ero on tuolloin jäänyt käsittelemättä syystä tai toisesta.

Erosta eheäksi -kursseja on järjestetty vuodesta 2002 lähtien. Palautetta kerätään jatkuvasti ja toimintaa kehitetään sen perusteella. Kursseille tulee ihmisiä, joka puolelta Suomea, pitkienkin matkojen päästä. Usein on helpompaa käsitellä omaa eroa kaukana arjen kuvioista ja omalta paikkakunnalta.

KURSSILAISTEN KERTOMAA OMIN SANOIN:

Kuuntele sopeutumisvalmennuskurssin käyneen kertomus kurssin merkityksestä hänen elämässään tästä ja toisen kurssilaisen kertomus hänen näkökulmastaan tästä.

"Kurssi vei pois pelkoja ja auttoi pohtimaan eroasiaa monelta kantilta, ja sain asiantuntija-apua ja vertaistukea."

Kurssien aikataulut ja hakeminen

Sopeutumisvalmennuskurssit vuonna 2018

- 6.-10.3.2018 Lehmirannan lomakeskus, Salo

- 15.-19.5.2018 Lehmirannan lomakeskus, Salo

- 3.-7.9.2018 Tampere  (paikka toistaiseksi avoin)

Kurssien aikataulut löydät myös kurssikalenterista.

Hakuohjeen ja hakulomakkeen vuoden 2018 kurssille löydät tästä. Hakulomakkeen voit tilata myös numerosta 040 7257561.

Lisätietoja:

Suunnittelija