Kalevankatu 61, 00180 Helsinki, P.(09) 7257 1100, Fax (09) 7257 1198

Suurenna fonttiaPienennä fonttia
Eläkeliitto

Ero vanhemmalla iällä, mistä apua: Erosta eheäksi®

Tuliko ero? Tarvitsetko apua tai tukea elämän uudelleen rakentamisessa?

Ero 50-, 60-, 70- tai 80-vuotiaana koskettaa nykyään yhä useampia. Vuosittain eroaa avioliitosta noin 5000 ihmistä, jotka ovat yli 50-vuotiaita. Eron myötä haave pariskunnan yhteisestä tulevaisuudesta pirstoutuu. Samaan saumaan osuu usein monia erilaisia elämänmuutoksia ikääntymisen sekä terveydellisten ja taloudellisten muutosten myötä. Uusia näköaloja elämään on kuitenkin mahdollista löytää minkä ikäisenä tahansa. Olitpa nainen tai mies, kokenut avioeron tai avoeron, hae Erosta eheäksi -sopeutumisvalmennuskurssille!

Eläkeliiton Erosta eheäksi -sopeutumisvalmennuskurssit sekä vertaistukihenkilö- ja vertaisryhmätoiminta on suunnattu myöhemmällä iällä eronneille. Toiminta on avointa kaikille yli 50-vuotiaina eronneille, eikä edellytä Eläkeliiton jäsenyyttä. Toiminnan tavoitteena on tukea avio- tai avoliiton purkautumisen kohdanneita sopeutumaan muuttuneeseen elämäntilanteeseen. Erosta eheäksi -toimintaa tukee Sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

Koski

Sopeutumisvalmennuskurssit

Erosta eheäksi -sopeutumisvalmennuskurssilla tavoitteena on uusien näkökulmien saaminen muuttuneeseen elämäntilanteeseen ja aikuisen ihmisen oman identiteetin uudelleen rakentaminen. Vaikeista tunnelmista noustaan kohti valoisampaa tulevaisuutta. Näillä kursseilla ei käsitellä eroa alaikäisten lasten näkökulmasta. Sopeutumisvalmennuskurssilla on kaksi kokenutta kouluttajaa. Myös ryhmän antama vertaistuki on tärkeää. Kurssin sisältö koostuu mm. luennoista, alustuksista, pari- ja ryhmätyöskentelystä sekä toiminnallisista menetelmistä. Kurssin sisällöt muovautuvat aina myös kurssin osallistujien tilanteiden mukaisesti.

Erosta eheäksi -kurssille tultaessa erosta olisi hyvä olla kulunut noin puolesta vuodesta kolmeen vuotta. Muutaman vuoden välein järjestetään kurssi myös heille, joiden erosta on kulunut jo pidempään, mutta ero on tuolloin jäänyt käsittelemättä syystä tai toisesta.

Erosta eheäksi -kursseja on järjestetty vuodesta 2002 lähtien. Palautetta kerätään jatkuvasti ja toimintaa kehitetään sen perusteella. Kursseille tulee ihmisiä, joka puolelta Suomea, pitkienkin matkojen päästä. Usein on helpompaa käsitellä omaa eroa kaukana arjen kuvioista ja omalta paikkakunnalta.

KURSSILAISTEN KERTOMAA OMIN SANOIN:

Kuuntele sopeutumisvalmennuskurssin käyneen kertomus kurssin merkityksestä hänen elämässään tästä ja toisen kurssilaisen kertomus hänen näkökulmastaan tästä.

"Kurssi vei pois pelkoja ja auttoi pohtimaan eroasiaa monelta kantilta, ja sain asiantuntija-apua ja vertaistukea."

Kurssien aikataulut ja hakeminen

Sopeutumisvalmennuskurssit vuonna 2017

Sopeutumisvalmennuskurssien hinta on 110€. Kurssien aikataulut löydät myös kurssikalenterista.

Hakuohjeen ja hakulomakkeen vuoden 2017 kurssille voit tulostaa tästä . Hakulomakkeen voit tilata myös numerosta 040 7257561 tai sähköpostitse erostaeheaksi[at]elakeliitto.fi

Vertaistukitoiminta

Parhaiten eron kokenutta ymmärtää toinen saman kokenut. Erosta eheäksi -toiminnassa on sopeutumisvalmennusten lisäksi tukihenkilö- ja vertaisryhmätoimintaa, joihin koulutetaan vapaaehtoisia eron kokeneita ja sopeutumisvalmennuksen käyneitä yli 50-vuotiaita.

Helsingissä alkoi keväällä suljettu vertaistukiryhmä. Suunnitteilla on vertaistukiryhmiä ainakin Jyväskylään syksylle 2017. Vertaistukiryhmään voit hakeutua, jos erosta on kulunut jo vähän aikaa, pystyt keskustelemaan samanhenkisessä ryhmässä ja olet iältäsi yli 50-vuotias, eikä kotona asu (enää) alaikäisiä lapsia.

Haluaisitko vapaaehtoisen, vaitioloon sitoutuneen tukihenkilön, joka on itsekin kokenut eron? Kysy vertaistukihenkilöä Erosta eheäksi -toiminnan suunnittelijalta tai lähetä tukihenkilöpyyntö-lomake . Jos omalta paikkakunnalla ei ole tukihenkilöä vapaana, puhelimitsekin on mahdollista saada tukea vapaaehtoiselta.

Haluatko ryhtyä vertaistukihenkilöksi tai vertaisryhmänohjaajaksi? Voit kouluttautua vertaistukijaksi, mikäli olet itse kokenut eron, käynyt Erosta eheäksi -sopeutumisvalmennuskurssin ja haluat auttaa muita. Vertaistukihenkilökurssien aikataulut ja tarkemmat tiedot löydät kurssikalenterista. Hakulomakkeen vertaistukihenkilökurssille voit tulostaa tästä .

Tilaa myös Yhdessä muutoksen virrassa -opas, joka perustuu eronneiden omiin kokemuksiin. Hinta 5 euroa (+ toimituskulut).

Puhutaan erosta -illat Helsingissä v. 2017 yhdessä muiden eroauttamistahojen kanssa

Suomen Diakoniaopistolla keskiviikko-iltaisin Puhutaan erosta -illat. Lisätietoja www.apuaeroon.fi. Erosta eheäksi -toiminta on vuorossa lokakuussa 2017.

Lisätietoja:

Suunnittelija
erostaeheaksi[at]elakeliitto.fi
Erosta eheäksi -toiminta Facebookissa

Tietoa ja tukea -linkkejä:

Studio55: Avioero iäkkäänä

Apua eroon -portaali

Mielenterveystalo: Eron omahoito

Väestöliitto: Erokriisit

Kirkon perheasiain neuvottelukeskukset

Suomen Mielenterveysseuran kriisikeskukset

Miessakkien Erosta elossa -toiminta

Opinnäytetyö: Auttamalla toista tulet myös itse autetuksi - Avioeron kokeneet ikääntyvät naiset vertaistukihenkilöinä.

Opinnäytetyö: Ikääntyvien erokokemuksia. Avioero yli 50-vuotiaiden kokemana ja kertomana.

Erosta eheäksi -toimintaan osallistuneiden kokemuksia:

Ero on muutos ja elämänkriisi, mutta monet sanovat löytäneensä uusia ulottuvuuksia elämäänsä.

Ero on hankala paikka, apua usein tarvitaan:

"Minut yllätti eron lopullisuus."

"Ero oli kaikenkaikkiaan erittäin vaikea ja hankala prosessi."

Miksi eronnut hakee apua kurssilta?

"Olin niin solmussa ajatusteni kanssa, että halusin keskustella jonkun samassa tilanteessa olevan kanssa. Toivoin saavani lisää eväitä asian purkamiseen."

"Toivoin käännekohtaa elämässä."

Näin kurssilaiset kuvailevat Erosta eheäksi -sopeutumisvalmennuskurssin antia:

"Kurssi oli minulle juuri sopivaan aikaan, näin kokonaisuuden selkeämmin kurssin jälkeen."

"Olen saanut elämästä uuden otteen. Olen siitä hyvin kiitollinen."

"Tästä viiden päivän kurssista oli paljon enemmän hyötyä [kuin iltaisin omalla paikkakunnalla tapahtuvista kokoontumisista]. Ihan eri intensiteetillä päästiin prosessoimaan tätä asiaa."

"Ikä yhdisti meitä [kurssilaisia]. Jos liitoissa oli ollut lapsia, he olivat jo aikuisia. Lapsenlapsiin kylläkin ero vaikuttaa myös."

"Minusta oli hyvä, että pääsi eläytymään sekä miesten että naisten kokemuksiin."