Kalevankatu 61, 00180 Helsinki, P.(09) 7257 1100, Fax (09) 7257 1198

apunen - auttava vapaaehtoistoiminta

Apunen_Logo_oranssi

Vapaaehtoistoiminta on yhdessäoloa

Ympärillämme on paljon ihmisiä, jotka kaipaavat seuraa ja tukea. Koskaan ei ole liikaa niitä, jotka kuuntelevat ja auttavat. Vapaaehtoistoiminta tuo hyvän mielen sekä auttajille että autettaville. apunen - auttavan vapaaehtoistoiminnan tavoitteena on tarjota yhdessolon avulla tukea ja apua eri elämäntilanteisiin. Vapaaehtoistoiminta on yksi Eläkeliiton suurimmista ja tärkeimmistä toimintamuodoista ja tuhannet eläkeliittolaiset sisällyttävät arkipäiviinsä palkatonta auttamistoimintaa. Vuonna 2015 toimintaan osallistui 11 000 vapaaehtoista.

Eläkeliitossa vapaaehtoistoimintaan osallistutaan kaikilla järjestön kolmella toimintatasolla: yhdistyksissä, piireissä ja liitossa. Yhdistyksissä toteutetaan varsinainen vapaaehtoistoiminta. Piirien ja liiton tehtävänä on luoda yhdistystasolla edellytyksiä vapaaehtoistoiminnalle, esimerkiksi järjestämällä alueellisia ja valtakunnallisia vapaaehtoistoiminnan kursseja. Eläkeliiton järjestämän vapaaehtoistoiminnan koulutuksen tavoitteena on antaa uusia valmiuksia ja voimia vapaaehtoistoimintaan sekä tukea vapaaehtoisten hyvinvointia jaksamista. Lisäksi Eläkeliitossa toimii Raha-automaattiyhdistyksen rahoittamia vapaaehtoistoimintaa tukevia kehittämishankkeita, joiden puitteissa järjestetään koulutusta vapaaehtoisille.

Vuosittain järjestetään vapaaehtoistoiminnan vastaavien tapaamisia. Tapaamiset lisäävät valmiuksia vapaaehtoistoiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä omaan jaksamiseen vapaaehtoistoiminnassa. Kursseista saa tietoa koulutuskalenterista, EL-sanomista ja apusen omilta nettisivuilta www.apunen.net

Vapaaehtoistoiminnan peruskoulutukset järjestetään yhteistyössä piirien kanssa (1 per piiri per vuosi). Oman alueesi peruskoulutuspäivää voit tiedustella piiristäsi.  Peruskoulutuksia järjestetään myös verkkokursseina, joista saat lisätietoa
tästä.

TULOSTETTAVAT VAPAAEHTOISTOIMINNAN MATERIAALIT:

Vapaaehtoisten nimilistan
voit tulostaa tästä.
Vapaaehtoistoiminnan vaitiololupauslomakkeen voit tulostaa tästä.

Lisätietoja apunen-toiminnasta ja neuvontaa vapaaehtoistoimintaan liittyviin kysymyksiin saa keskusliitosta:

Vapaaehtoistoiminnan koulutuspäivien varaukset, apunen-toiminnan neuvonta ja materiaalitilaukset:
Katja Harinen puh. 040 7257 340 tai sähköpostitse
katja.harinen@elakeliitto.fi