Kalevankatu 61, 00180 Helsinki, P.(09) 7257 1100, Fax (09) 7257 1198

Suurenna fonttiaPienennä fonttia
Eläkeliitto

ÄIJÄVIRTAA-PROJEKTI

ÄijäVirtaa-toiminnalla lisätään ikääntyvien miesten hyvinvointia ja toimintakykyä. Tämä toteutetaan pienryhmätoiminnalla, teematilaisuuksilla ja tapahtumilla. Toiminnan erityisenä kohteena ovat yksin asuvat miehet. Tekeminen perustuu paikallistasolla vapaaehtoisuuteen ja vertaisuuteen. ÄijäVirtaa-toimintaan osallistuminen tuo hyvää mieltä, mielekästä tekemistä arkeen sekä ryhmään kuulumisen tunteen. Projektin kuntayhteistyökumppanit ovat Ilomantsin kunta, Lappeenrannan kaupunki, Sastamalan kaupunki ja Suomussalmen kunta. Järjestöpuolen yhteistyö tapahtuu ennen kaikkea Miina Sillanpään säätiön, Ensi- ja turvakotien liiton ja Miessakit ry:n kanssa. Projekti toteutetaan yhteistyössä monien eri tahojen kanssa.

ÄijäVirtaa-päivät

Päivillä eli ryhmänohjaajan peruskursseilla ikääntyneet miehet kokoontuvat yhteen ideoimaan toimintaa omille asuinalueilleen. Samalla perehdytään vapaaehtois- ja pienryhmätoiminnan mahdollisuuksiin ikääntyvien miesten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukemiseksi. Peruskurssien tavoitteena on antaa osallistujalle valmiudet käynnistää ÄijäVirtaa - ryhmätoiminta omalla paikkakunnallaan. Kursseilla keskitytään mieserityisyyteen, ikääntyvän miehen hyvinvoinnin tekijöihin sekä ryhmätoiminnan käynnistämiseen

Vertaisryhmäohjaajan peruskurssit

Lue lisää kursseista

Kursseille haetaan hakulomakkeella joka löytyy osoitteesta:

Vertaistukiryhmät

Vertaisryhmät perustuvat vapaaehtoistoiminnan periaatteisiin ja tavoitteisiin. Koulutetuilla ohjaajilla voi olla omia kiinnostuksen kohteita, kuten liikunta, luonto, valokuvaus, autoilu, kulttuuri tai keskusteluryhmän vetäminen, joita he voivat myös hyödyntää ryhmätoiminnoissa omilla paikkakunnillaan. Yhteisen tekemisen ohella vertaistukiryhmissä tarjoutuu mahdollisuus kuulla ja jakaa ajatuksia elämästä, ikääntymisestä, suruista ja iloista. Jokaisen miehen tarina on tärkeä. Lähde mukaan ja ylläty!

Tapahtumat

ÄijäVirtaa-tapahtumat järjestetään yhdessä Eläkeliiton piirien ja yhdistysten kanssa. Tapahtumista tiedotetaan piirien, yhdistysten ja ÄijäVirtaa-projektin kotisivuilla. Voit olla yhteydessäÄijäVirtaa-projektin työntekijöihin ja ehdottaa yhteistyötä tapahtuman järjestämisessä.

Lisätiedot ja hakulomakkeet:

Projektipäällikkö Antero Kupiainen, puh. 040 7257 031,  antero.kupiainen@elakeliitto.fi

Projektisuunnittelija Tapio Koskenmäki, puh. 040 7257 134,  tapio.koskenmaki@elakeliitto.fi