Kalevankatu 61, 00180 Helsinki, P.(09) 7257 1100, Fax (09) 7257 1198

Eläkeliitto

Runokilpailun tulokset ratkenneet

(lisätty: 07.02.2018)

Eläkeliiton järjestämä Mielen valo ja varjot -runokilpailun tulokset on ratkottu. Päätuomarina toiminut laulaja Katri Helena valitsi voittajiksi kolme koskettavinta runoa. Runokilpailun teema ”tunteet elämässäni” innoitti mukaan 470 osallistujaa kirjoittamaan toinen toistaan koskettavampia tekstejä oman elämänsä valoista ja varjoista. Runojen aiheina olivat esimerkiksi oma lapsuus, elämän kriisit ja menetykset, kaipaus, rakkaus, ilo, perhe ja vanhemmuus sekä isovanhemmuus.

- Runojen lopullinen määrä oli täydellinen yllätys, sillä arvelimme saavamme kilpailuun noin 100 runoa”, kertoo suunnittelija Minna Heini Eläkeliiton TunneMieli-toiminnasta.

Kilpailurunot kävivät läpi kaksivaiheisen esikarsinnan ja raadin mielestä 19 koskettavinta runoa lähetettiin päätuomari Katri Helenalle.

- Runojen lukemisprosessi herätti koko esiraadissa valtavasti erilaisia tunteita, iloa, haikeutta ja lohtua. Oli vaikuttavaa, miten paljon elämää runoissa oli näkyvissä”, kiteyttää esiraadin tunnelmia erikoissuunnittelija Tarja Levo Eläkeliitosta.

Kolme voittajarunoa olivat Olli Pohjolan (57), Eila Itkosen (67) ja nimimerkki Annelin (59) käsialaa.

- Kaikki nämä runot ovat hienoja tunnelmakuvia, jokaisessa koen kirjoittajan tunteen, hyvin selkeästi. Niissä kuulu aikuisen ihmisen elämänkirjo, ymmärrys ja hyväksyntä kohtalon voimien myllerryksessä, iloa ja huumoriakaan unohtamatta”, Katri Helena luonnehtii kilpailun satoa.

Vanhempien aikuisten eli yli 50-vuotiaiden Mielen valo ja varjot -runokilpailu järjestettiin 1.10.–31.12.2017. Kilpailuun osallistui 470 henkilöä yhteensä 764 runolla. Osallistujista miehiä oli 20 prosenttia ja osallistujien keski-ikä oli 71 vuotta. Voittajille ilmoitetaan tuloksista henkilökohtaisesti. Kaikkien osallistujien kesken arvotut kolme kirjapalkintoa menivät Rauha Suutariselle, Birgit Yrjönmäelle sekä nimimerkille ”Valoon päin”.

Lue kolme voittajarunoa.
Lue 19 finalistirunoa.