Kalevankatu 61, 00180 Helsinki, P.(09) 7257 1100, Fax (09) 7257 1198

(lisätty: 26.04.2017)

Eläkeliitto ry:n liittovaltuuston julkilausuma 26.4.2017

Ikääntyneille oikeus kuntoutukseen

Eläkeliitto ry:n liittovaltuusto vaatii kevätkokouksen julkilausumassaan, että ikääntyneiden oikeus kuntoutukseen turvataan osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää uudistetaan kiivasta tahtia. Samaan aikaan kuntoutuksen uudistamista pohtii sosiaali- ja terveysministeriön asettama kuntoutuksen uudistamiskomitea.

Kuntoutus on elintärkeä osa ikääntyneiden terveydenhuollon hoitoketjua. Ikäkuntoutuksen vaikuttavuudesta on myös runsaasti tutkimusnäyttöä. Vanhenemiseen liittyy monia muutoksia, jotka altistavat erilaisille sairauksille ja tapaturmille sekä niiden liitännäisoireille. Hoitamattomina ja ilman aktiivista kuntoutusta ne aiheuttavat toimintakyvyn vähenemistä ja palveluiden tarpeen kasvua. Tästä huolimatta tavoitteellinen kuntoutus ei vieläkään ole riittävästi mukana ikääntyneiden hoito- ja palvelusuunnitelmissa.

Eläkeliiton liittovaltuusto vaatii, että ikääntyneiden kansalaisten oikeus kuntoutukseenturvataan maakuntien järjestämisvastuulle siirtyvässä sosiaali- ja terveydenhuollossaKuntoutus kuuluu kaikille ikään katsomatta.

Lisätietoja:

Eläkeliitto ry, liittohallituksen puheenjohtaja Eeva Kuuskoski, p. 040 353 2432